Юбилеят на професор Петър Луканов е празнично събитие за българската култура. През годините той осъществи десетки постановки, които са градиво в развитието на българската култура.
Луканов е основоположник на специалността „Балетна педагогика” в ДМА „Панчо Владигеров”. Бил е преподавател в университета „Черноризец Храбър” във Варна, а от дълги години е професор в Музикалната академия в Пловдив.
Началото на неговите изяви е в Русенската опера. Там, още юноша, Петър Луканов пресъздава солови партии в постановките на хореографа Асен Манолов. През 1963 г. талантливият млад човек е вече студент в ГИТИС – Москва, балетмайсторски отдел, с ръководител известният професор Леонид Лавровски.
Като студент хореографът поставя на Русенската оперно-балетна сцена „Франческа да Римини” от Чайковски, „Чудният мандарин” от Барток, „Кубински увертюри” от Гершуин и др. Дипломната му работа на сцената на НАТОБ през 1967 г. е „Светлината залива всичко” по музика на Боян Икономов, сценарий: Ана Александрова и Михаил Берберов. 1960 г. - П. Луканов, Р. Нуреев, Т.Тодоров
Една от ранните творби на талантливия маестро е „Легенда за любовта” по едноимената пиеса на Назъм Хикмет и музика на Ариф Меликов. В следващите си постановки той се стреми да претворява известни литературни произведения като „Дъщерята на Калояна” от Фани Попова-Мутафова, музика Марин Големинов, сценография Иван Савов. Самата Мутафова, която тогава е още жива казва след премиерата: "...Балетният спектакъл е съвсем близо до вълнуващата образност, родена от моята фантазия. Синтетичното въздействие на музика и движение, форми и багри в известен смисъл е по-силно от словото. Разбира се, далеч съм от мисълта да сравнявам две изкуства, така различни в спецификата на естетическите си измерения и въздействие". Следва големият успех с „Козият рог” по Николай Хайтов и музика на Красимир Кюркчийски. За този балет критиците пишат, че е неповторимо явление в съвременния български балет.
Крупните литературни творби привличат вниманието на хореографа. Една от най-вълнуващите сред тях е на „Парижката света Богородица” от Виктор Юго, по музика на Морис Жар. Следващите върхове в творчеството на Луканов са: „Ромео и Жулиета” от Прокофиев, „Дон Кихот” от Минкус, „Жизел” от Адам , „Класическа симфония” и „Скитска сюита”на Прокофиев, „Аполон Мусагет” и „Агон” на Стравинскии др.
22.10, 19:00
Юбилеен спектакъл – Професор Петър Луканов
„Дон Кихот” от Лудвиг Минкус
Действащи лица и изпълнители:
Дон Кихот – Кирил Иванов
Санчо Панса – Георги Аспарухов
Китри – Марта Петкова
Базил – Никола Хаджитанев
Гамаш – Еленко Иванов
Карменсита – Анастасия Неделчева – за първи път
Мерседес – Катерина Петрова
Еспада – Росен Канев
Две приятелки – Венера Христова, Кристина Чочанова-Иванова
Двойка тореадори – Емил Йорданов, Трифон Митев
Повелителница – Натали Братанова
Амурче – Вяра Иванчева
Червена пачка – Натали Братанова
Кръчмар – Иван Георгиев
Кръчмарка – Калина Калчева
Ансамбъл на балета и оркестър на Софийската опера
Диригент – Борис Спасов
Постановка и режисура – Петър Луканов
Художник на декора – Иван Попов
Луканов е основоположник на специалността „Балетна педагогика” в ДМА „Панчо Владигеров”. Бил е преподавател в университета „Черноризец Храбър” във Варна, а от дълги години е професор в Музикалната академия в Пловдив.
Началото на неговите изяви е в Русенската опера. Там, още юноша, Петър Луканов пресъздава солови партии в постановките на хореографа Асен Манолов. През 1963 г. талантливият млад човек е вече студент в ГИТИС – Москва, балетмайсторски отдел, с ръководител известният професор Леонид Лавровски.
Като студент хореографът поставя на Русенската оперно-балетна сцена „Франческа да Римини” от Чайковски, „Чудният мандарин” от Барток, „Кубински увертюри” от Гершуин и др. Дипломната му работа на сцената на НАТОБ през 1967 г. е „Светлината залива всичко” по музика на Боян Икономов, сценарий: Ана Александрова и Михаил Берберов. 1960 г. - П. Луканов, Р. Нуреев, Т.Тодоров
Една от ранните творби на талантливия маестро е „Легенда за любовта” по едноимената пиеса на Назъм Хикмет и музика на Ариф Меликов. В следващите си постановки той се стреми да претворява известни литературни произведения като „Дъщерята на Калояна” от Фани Попова-Мутафова, музика Марин Големинов, сценография Иван Савов. Самата Мутафова, която тогава е още жива казва след премиерата: "...Балетният спектакъл е съвсем близо до вълнуващата образност, родена от моята фантазия. Синтетичното въздействие на музика и движение, форми и багри в известен смисъл е по-силно от словото. Разбира се, далеч съм от мисълта да сравнявам две изкуства, така различни в спецификата на естетическите си измерения и въздействие". Следва големият успех с „Козият рог” по Николай Хайтов и музика на Красимир Кюркчийски. За този балет критиците пишат, че е неповторимо явление в съвременния български балет.
Крупните литературни творби привличат вниманието на хореографа. Една от най-вълнуващите сред тях е на „Парижката света Богородица” от Виктор Юго, по музика на Морис Жар. Следващите върхове в творчеството на Луканов са: „Ромео и Жулиета” от Прокофиев, „Дон Кихот” от Минкус, „Жизел” от Адам , „Класическа симфония” и „Скитска сюита”на Прокофиев, „Аполон Мусагет” и „Агон” на Стравинскии др.
22.10, 19:00
Юбилеен спектакъл – Професор Петър Луканов
„Дон Кихот” от Лудвиг Минкус
Действащи лица и изпълнители:
Дон Кихот – Кирил Иванов
Санчо Панса – Георги Аспарухов
Китри – Марта Петкова
Базил – Никола Хаджитанев
Гамаш – Еленко Иванов
Карменсита – Анастасия Неделчева – за първи път
Мерседес – Катерина Петрова
Еспада – Росен Канев
Две приятелки – Венера Христова, Кристина Чочанова-Иванова
Двойка тореадори – Емил Йорданов, Трифон Митев
Повелителница – Натали Братанова
Амурче – Вяра Иванчева
Червена пачка – Натали Братанова
Кръчмар – Иван Георгиев
Кръчмарка – Калина Калчева
Ансамбъл на балета и оркестър на Софийската опера
Диригент – Борис Спасов
Постановка и режисура – Петър Луканов
Художник на декора – Иван Попов
Художник на костюмите – Цветанка Петкова - Стойнова
https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/5822855
© www.24chasa.bg
https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/5822855
© www.24chasa.bg