Чимароза е роден в семейството на перачка и зидар, който загива по време на работа . Израства в мизерия, пансион при манастир, но получава отлично музикално образование при прочутите неаполитански композитори Гаспаро Сакини и Николо Пичини. Двайсет и три годишен написва първата си опера „Капризите на графа“, приета възторжено от публиката. Получава много поръчки за нови произведения и през целия си живот твори трескаво и напрегнато. През 1789 г. е поканен да заеме длъжността главен придворен композитор в Петербург, където живее и работи до 1792 г. После заема мястото на сънародника си Антонио Салиери като придворен композитор във Виена. В австрийската столица създава своя шедьовър комичната опера „Тайният брак“, цялата бисирана от публиката на премиерата (случай без прецедент и неповторен в историята на музиката!). През 1799 г. се завръща в родния си град и участва активно в националноосвободителното Неаполитанско въстание. Осъждат го на смърт, но е помилван заради заслугите си като музикант от крал Фердинандо ІV, заменил присъдата му с изгнание. Решава да се завърне в Русия, страна, която е обикнал, но умира по пътя за Санкт Петербург.
Чимароза сътворява 64 опери главно комични и няколко сериозни. В историята на жанра се смята за пряк предшественик на Росини и Доницети, за един от първомайсторите на операта буфа, създадена от Перголези и Паизиело.
„Стилът на Чимароза, пише през 1823 г. Стендал, искри от комедийност, страст, сила и веселие. Той въздейства на въображението ни чрез продължителни музикални периоди, в които необикновеният блясък и пищност се съчетават много умело с необикновената точност на изказа...“
„Тайният брак“ (за която Росини в присъщия му шеговит стил казва, че била „най-доброто му произведение“) е една от най-жизнерадостните и оптимистични опери. Широкото мелодично развитие, прекрасните, лесно запомнящи се арии, дуети и ансамбли, ясната прозрачна оркестрация са осигурили огромната популярност на тази забележителна творба на италианския класицизъм и повече от две столетия тя не слиза от световните сцени.
Тайният брак
IL MATRIMONIO SEGRETO
Комична опера в 2 действия (3 картини)
Либрето Джовани Бертати (по едноименната комедия от Гарик и Колмън)
Първо изпълнение: 7 февруари 1792 г., Виена
Първо изпълнение в България: 5 април 1947 г., София
Действащи лица
Джеронимо, богат търговец бас
Елизета, негова по-голяма дъщеря сопран
Каролина, негова по-малка дъщеря сопран
Фидалма, сестра на Джеронимо мецосопран
Граф Робинзон бас/баритон
Паолино, служител при Джеронимо тенор
Място и време на действието: Болоня, Италия, средата на ХVІІІ в.
Съдържание
Първо действие
Каролина, по-малката дъщеря на дон Джеронимо, се е омъжила тайно за неговия служител Паолино. Младите са принудени да крият засега своя брак: Джеронимо за нищо на света не би приел за зет бедния и при това от неизвестен род Паолино. Тщеславният болонски богаташ иска да омъжи дъщеря си само за аристократ. Той очаква пристигането на граф Робинзон, проявил интерес към по-голямата дъщеря Елизета. Девойката е извън себе си от радост този брак ще я направи графиня. Но Каролина не споделя възторга на сестра си. Според нея главното е не титлата на бъдещия съпруг, а душевните му качества. Двете сестри започват да спорят и дори се скарват. Неочаквано Каролина намира съюзници в лицето на леля си Фидалма. Заможната вдовица е убедена, че щастието не е в парите, а в истинската любов. Зарадваната Каролина е готова да открие тайната на своя брак, но Фидалма я изпреварва, като признава, че е влюбена в младия Паолино. Самоуверената вдовица не се съмнява, че младежът ще отговори на чувствата є и че скоро ще стане неин съпруг. С пристигането на граф Робинзон смутената Каролина се опомня. Графът е дошъл на сгледа. Той не харесва Елизета, затова пък го пленява по-младата сестра. Оскърбена от студенината на кандидата, Елизета избягва от стаята. Забелязала, че графът е благосклонен към нея, Каролина иска да го помоли да склони баща є да признае тайния є брак. Тя се приближава плахо към знатния гост, а той мисли, че девойката не се решава да направи признание, и бърза да я увери в своята любов. Втурналата се в стаята Елизета чува обясненията на графа. Разгневена, тя се нахвърля върху сестра си и неверния годеник. Шумът и виковете събират всички от къщата.
Второ действие
Графът успява да привлече дон Джеронимо на своя страна. Като узнава, че Робинзон се отказва от половината зестра, обещана на Елизета, търговецът му разрешава да се ожени за Каролина. Щастливият граф бърза да сподели радостта си с Паолино. Изпаднал в отчаяние, младежът решава да потърси защита от Фидалма нали тя винаги се е отнасяла добре с него. Но го очаква нов удар: вдовичката му предлага да є стане мъж. Не издържал на стоварилите се отведнъж върху главата му изненади, младежът изгубва съзнание. Дотичалата Каролина се хвърля към любимия. Без да обръща внимание на леля си, тя полага грижи за Паолино. Ядосаната Фидалма решава да отмъсти на съперницата си.
Граф Робинзон иска да убеди Елизета да се откаже доброволно от брака. Той я уверява, че ще бъде много лош съпруг: играел на карти, пушел, пиел, на всичко отгоре бил и лунатик и нощем се катерел по покривите! Но всичките му доводи не могат да откажат Елизета тя иска да се омъжи за него. На Робинзон не му остава нищо друго, освен да є съобщи, че не иска да се ожени за нея. Вбесената Елизета изтичва при баща си. Заедно с Фидалма тя настоява Джеронимо да изпрати сестра є в манастир. Търговецът е съгласен страхува се да не развали отношенията си с богатата си сестра, защото тя може да го лиши от наследство. Узнала за решението на баща си, Каролина изпада в отчаяние. Паолино успокоява ридаещото момиче те ще избягат от къщи, ще се спасят. Младите се оттеглят в стаята на Каролина, за да приготвят всичко необходимо за бягството.
*
Графът е видял сълзите на Каролина и е натъжен от скръбта є. В желанието си да помогне на момичето, той броди под прозорците є и попада пред очите на Елизета. Скоро след това ревнивата девойка чува стъпки в стаята на сестра си и решава, че графът тайно се е промъкнал при Каролина. Виковете на Елизета събират цялата къща. Разгневеният Джеронимо заповядва на Каролина да отвори вратата. За общо учудване Каролина се явява на прага не с графа, а с Паолино. Потънали в сълзи, те падат на колене пред бащата и признават, че от осем седмици са женени. Неочаквано на помощ на младата двойка идва графът. С обещанието да се ожени за хубавата Елизета, той успокоява Джеронимо и старецът се съгласява да благослови тайния брак.
ШЕДЬОВЪРЪТ НА ЧИМАРОЗА НА НАША СЦЕНА
„Тайният брак” се появява на наша сцена едва през следвоенната 1947. Постановката е по идея на работещия тогава у нас московски режисьор Сергей Румянцев, който преди това режисира успешно „Княз Игор” на Бородин, „Дама Пика” и „Евгений Онегин” на Чайковски и „Бохеми” на Пучини. Диригент е опитният музикант и театрал Михаил Лефтеров, а художник на декорите и костюмите Асен Попов. Убеден привърженик на реалистичния театър в традициите на Станиславски, Румянцев изгражда умело и стройно тази практически камерна опера / без хор и балет, с една обстановка/, като прави едно точно разпределение на трите женски и трите мъжки роли. Режисьор- педагог / работещ много упорито и всеотдайно със солистите/ той им помага да изградят задълбочено и убедително своите роли, всеки според натюрела си. А те са не само отлични белкантови певци, но и талантливи артисти, притежаващи и безспорна комедийна дарба: Катя Апостолова, Павел Елмазов, Серафина Динева, Иван Масларов, Надя Бърдарова, Георги Иванов. Постановката се радва на много голям успех, веднага става репертоарна за Софийската опера и може да се съжалява, че отсъства от нейния афиш вече седем десетилетия.
Няма музикална сцена в страната, където операта „Тайният брак” да не е видяла светлините на рампата: Бургас / 1960/, Пловдив / 1962/, Ямбол / 1971 и 1980/, Варна / 1981/, Благоевград / 1987 и 2012/, Сливен / 1989/, Пловдив / 2001/, Русе / 1972 и 2003/.
През 2012 година с постановка на „Тайният брак” бе отбелязана 40- годишнината от откриването на първата и единствена у нас Камерна опера / Благоевград/, основана от акад. Пламен Карталов.
От голямото творчество на Чимароза, освен тази опера, у нас е реализирана с успех още една негова творба „Оперният директор” или „Импресарио в затруднение” / L Impresario in angustie- 1786, Сан Карло, Неапол/. Това се случва през 1980 година в Ямболския музикален театър, носещ името на големия наш режисьор Драган Кърджиев. Десет години по- късно тази прекрасна комична опера, осмиваща театралните нрави и оперните примадони, се представи с успех и на бургаска сцена под диригентството на Ивайло Кринчев и режисурата на Мая Славчева.
Виолета Шаханова/ Каролина/
и Пеньо Пирозов / Паолино/
в „Тайният брак”
на русенска сцена.