Международната премиера на операта „Набуко” от Верди, с режисьор академик Пламен Карталов, е на 23 юли. Следващите премиерни спектакли са на 24, 28, 29, 30 и 31 юли. Цели шест вечери площадът пред катедралния храм „Св.Александър Невски” ще бъде огласен от неповторимата музика на Верди и от прекрасните и запомнящи се гласове на звездния състав от световноизвестни изпълнители. А това са Владимир Стоянов – Набуко, Кирил Манолов – Набуко, Роберто Скандюци – Захария, Сузана Бранкини – Абигаил, Йорданка Дерилова – Абигайл, Шай Блох – Фенена, Оана Андра – Фенена, Дилета Скандюци – Фенена, Кахабер Шавидзе – Върховен вожд. И диригента - Михаил Синкевич.
Общо 7 чужденци, от които 3- ма гостуващи българи. Те са част от репертоара на световните оперни сцени и ще приковат вниманието на публиката към постановката на „Набуко”- историческата драма за любов и власт, за копнежа и порива за свобода.
Владимир Стоянов в ново амплоа на Софийска сцена
Софийската публика ще види на 23, 28 и 30 юли в ролята на Набуко (от операта на Верди „Набуко” ) световноизвестният български баритон Владимир Стоянов. След успешните си спектакли в Европа, Америка, Китай и Швейцария Владимир Стоянов ще гостува в премиерния спектакъл на 23, 28 и 30 юли.
Баритонът завършва Държавната музикална академия “Панчо Владигеров”, а след това специализира в Римската академия за изкуство и култура при Никола Гюзелев.
Започва своята оперна кариера като солист на Пловдивската опера, а на сцената на Националната опера и балет дебютира през 1996 година в ролята на Маркиз Поза от операта “Дон Карлос” на Верди. Международната му кариера стартира през 1998 година с ролята на Макбет в Театро Сан Карло – Неапол, Италия.
През 1999 година е поканен за ролята на Шарплес от операта “Мадам Бътерфлай” в Театро Реджо-Торино и Дон Карлос” от операта “Силата на съдбата” в Миланската скала.
В Карлсруе гостува в спектаклите “Макбет” и “Ернани”, в Театро Колон – “Фалстаф”, във Висбаден – “Бал с маски”, в Амстердам – “Трубадур”, Дойче опер – “Лучия ди Ламермур” и в Мюнхен – “Травиата”. Следващите години отвеждат певеца в различни точки на света – пее “Трубадур” в Ротердам, “Травиата” в Сантяго де Чиле, “Луиза Милър” и “Сицилиански вечерни” в Бусето.
Връща се в Берлин за “Любовен еликсир”, а в Италия, с която преди всичко е свързана неговата кариера – дебютира в ролята на Марсел от операта “Бохеми” на Пучиниевия фестивал в Торе дел Лаго, пее “Лучия ди Ламермур” в Лиего и “Травиата” в Парма. Гостува на прочутия фестивал в Мачерата в спектакъла на “Дон Карлос”, в Пиаченца с “Бал с маски” (има DVD запис), “Лучия ди Ламермур” – в Каляри. През 2005 година гостува в Дойче опер, Цюрихската опера, а през 2006 пее “Атила” в Неапол, където след една година е поканен за “Фалстаф”.
Участва в “Консулът” в Торино и “Бал с маски” в Палермо, а през лятото гостува отново в Сантяго де Чиле в оперите “Дон Карлос” и “Евгени Онегин”. През следващите две години пее “Травиата” във Венеция, след това във Виена, “Сицилиански вечерни” – турне в Япония с Театро Масимо, Палермо. Поканен е за “Фаворитката” и “Лучия ди Ламермур” в Билбао, Испания, след което дебютира в Метрополитен, Ню Йорк в “Дама Пика” на Чайковски и “Лучия ди Ламермур” на Доницети.
В началото на 2009 година дебютира в ролята на Риголето от едноименната опера на Верди в Анкона, Италия. Гостува с тази роля в Пекин, Китай със състава на Пармската опера.
Следват поредица от ангажименти в различни престижни оперни сцени на Европа и Америка.
Кирил Манолов е баритон, с внушителен глас
Кирил Манолов Тодоров (артистично име: Кирил Манолов) е роден в София през 1976 г., където учи пеене в Националната музикална академия. Той е носител на награди на различни певчески конкурси в България, а също и във Виена, Варшава, Барселона и Бреша. Прави своя дебют в Националната музикална академия в София като Дон Жуан („Дон Жуан“).
Репертоарът му включва ролите на Набуко („Набуко“), Симоне Боканегра („Симоне Боканегра“), Амонасро („Аида“), Марчело („Бохеми“), Енрико („Лучия ди Ламермур“), Жермон („Травиата“), Ренато („Бал с маски“), Фигаро („Севилският бръснар“), Дандини („Пепеляшка“), Фалстаф („Фалстаф“), Ескамилио („Кармен“), Карло Жерар („Андре Шение“) и др.
През 2010 г. пее Фалстаф („Фалстаф“) в новата постановка на Висбаденската опера, а през същата година прави своя дебют в Хамбургската държавна опера като Фалстаф.
През следващите години е слушан като Фалстаф („Фалстаф“), Милер („Луиза Милер“), Фигаро („Севилският бръснар“), Симоне Боканегра („Симоне Боканегра“), Дон Паскуале („Дон Паскуале“) и Амонасро („Аида“) във Висбаден, като Луна („Трубадур“) в Кьолнската опера, като Фалстаф („Фалстаф“) в Хановер и като Милер („Луиза Милер“) в Есен. А също и като Фалстаф („Фалстаф“) във Вупертал, Дулкамара („Любовен еликсир“) в Загреб, Амонасро („Аида“) в Нюрнберг, Дон Паскуале („Дон Паскуале“) в Дармщат, Фалстаф („Фалстаф“) в Будапеща, Равена и Лука.
Манолов пее Дон Карло ди Варгас („Силата на съдбата“) в Парма, Форд („Фалстаф“) в Пиаченца, Амонасро („Аида“) в Римската опера, Дулкамара („Любовен еликсир“) в Немска опера Берлин, Шарплес („Мадам Бътерфлай“) в Лас Палмас, Набуко („Набуко“) в Триест, Фалстаф („Фалстаф“) в Немска опера Берлин, Реджо Емилия, Ферара, Савона и Триест.
Пее с голям успех Фалстаф в новата продукция на „Фалстаф“ с Маестро Рикардо Мути на Равенския фестивал и в Овиедо през юли 2015 г. Италианската критика го обявява за новия най-голям Фалстаф в света.
През новия сезон Манолов ще пее в триптиха на Пучини в Римската опера, Дулкамара („Любовен еликсир“) в Севиля, Фалстаф („Фалстаф“) с Маестро Мути на Оперния фестивал в Савонлина, Набуко („Набуко“) на Летния фестивал „Каракала“, Амонасро („Аида“) в Монреал и др.
В ролята на Набуко ще се представи на 24, 29 и 31 юли.
Басът Роберто Скандюци - отново на софийска сцена - в ролята на Захария
Със своята харизматична индивидуалност, с красотата на своя глас и с хармоничния си и благороден тембър, Роберто Скандюци покорява оперните сцени по света. Басът е постоянен гост на на най-големите оперни театри – в Европа и Америка.
На 23 и 28 юли, на сцената на Софийска опера и балет, Роберто Скандюци ще се представи в ролята на Захария.
Басът е роден в Тревизо, Италия, където учи оперно пеене. През 1892 г. дебютира в Миланската скала, в „Сватбата на Фигаро”, под диригентството на Рикардо Мути. С интерпретацията си на Фиеско в „Симоне Боканегра” в Ковънт Гардън, под диригентството на сър Джордж Шолти, певецът добива световна слава.
Днес, Роберто Скандюци е наречен от музикалната критика по света най-дълбокия басов глас.
Българската публика познава Скандюци от драматичния му образ на Филип II от „Дон Карлос” на Софийска сцена.
Сузана Бранкини – най-доброто съвременно сопрано на Арена ди Верона
Сузана Бранкини е родена в Италия. Репертоарът й включва:
Леонора в „Трубадур”, Одабела в „Атила”, Елизабета в „Дон Карлос”, Лейди Макбет в „Макбет”, Абигаил в „Набуко”, Аида в „Аида” (Верди);
Главните роли в „Тоска”, „Сестра Анджелика” и „Мадам Бътерфлай” (Пучини);
Неда от „Палячи” (Леонкавало), Сантуца от „Селска чест” (Маскани) и много други.
Редовно участва в представления в Арена ди Верона, както и в оперните театри в Мачерата, Антверпен, Венеция, Сао Паоло, Париж, Флоренция, Детройт, Рим, Ница, Парма, Неапол, Токио и др. В Израелската опера изпълнява Лиу в „Турандот” (Пучини).
Сузана ще се представи в ролята на Абигаил на 23 юли.
На следващия ден Сузана Бранкини лети за Италия, където я чакат нови творчески ангажименти на Арена ди Верона.
Йорданка Дерилова – запомняща се Вагнерова и Вердиева певица
Йорданка Дерилова (сопран) завършва НМУ “Любомир Пипков” и НМА „Панчо Владигеров” (1993), специализира в Академията в Рим при Александрина Милчева. Дебютира на сцената на Бургаската опера в ролята на Елизабет в “Дон Карлос” от Верди (1993) и Дездемона в “Отело”от Верди (1995). През 1996 г. получава ангажименти в Старозагорската опера, където изпълнява ролите на Мими от “Бохеми” на Пучини и Амелия от “Бал с маски” на Верди. През следващите години пее на сцената на Софийската опера – Елизабет (“Дон Карлос”) и Амелия (“Бал с маски”). От 1998 г. датират ангажиментите й в Пражката опера. през 1999 г. гастролира в Швейцария с “Тоска” и Елизабет от “Дон Карлос”, а от 2000 г. е постоянен гост на Националния театър в Манхайм с ролята на Амелия от “Бал с маски”. През лятото на 2000 г. гастролира в Австрия с ролята на Абигайл от „Набуко” в Летните музикални тържества в Сан Маргаретен в суперпродукцията на Джанфранко де Босио, с участието на Паоло Джаванели, Аскар Абдразаков, Валтер Донати. Следват гастроли в Мюнхен, Нюрнберг, Лайпциг, Франкфурт, Линц и Брегенц с ролята на Абигайл. През лятото на 2001 г. гастролира в Грац на Открита сцена в ролите на Аида и Абигайл. Пяла е в Бърно и Братислава, а през ноември 2001 г. гастролира в Япония - Токио, Осака, Сапоро, Кагошима, Фукуока в ролята на Аида, където партнира на Хозе Кура. През 2002 г. участва в Мартенския музикалния фестивал Доха - Катар и в премиерата на “Аида” на Открита сцена под ръководството на Дейвид Крешенци, с участието на Франко Ферари, солист на Миланската скала. През лятото на 2002 г. гастролира в Австрия с ролята на Тоска. През 2004 г. има гастроли в операта на Палм Бийч - Флорида, САЩ с ролята на Манон от “Манон Леско” на Пучини.
Вече 15 години Йорданка Дерилова не живее в България, но с удоволствие участва в български постановки, когато получи примамливи покани. Така през 2009 г. тя беше Одабела в операта ”Атила” от Верди – премиера на Варненската опера, а тази година участва в постановката на академик Пламен Карталов „Залезът на боговете" от Вагнер.
За високото си майсторство Йорданка Дерилова е удостоена с титлата “Kammersängerin” – най-престижната музикална награда на Германия за оперен певец. Дерилова, според медиите, е не само добра Вагнерова певица. За нея те пишат, че е една от търсените Вердиеви певици.
В началото на месец март, 2016 г. известната наша певица – сопраното Йорданка Дерилова, беше номинирана за най-престижната награда на Чехия за сценично изкуство „Талие” ( Ceny „Thalie” ).
Дерилова е обявена за най-добрата певица на годината – за изключителното й представяне и претворяване в ролята на Рената в операта „Огнения ангел” на Сергей Прокофиев в националния театър на Чехия.
Дерилова ще блесне пред публиката на 28 и 31 юли.
Оана Андра е мецо-сопраното от Румъния
Оана Андра е примадона на Букурещката опера. Ценно мецо-сопрано тя е била гост на световно-известни сцени.
Пяла е в Ла скала, Метрополитен и на други сцени.
Завършила е Букурещката консерватория , после е специализирала в Италия и САЩ.
Последните й роли са в „Кармен” / Кармен / и в „Бохеми” / Мими /. В Софийската опера Оана пя в „Пепеляшка” на Росини. Изпълни ролята на Олга от „Евгений Онегин” и на Адалджиза от „Норма”.
Оана Андра ще прикове вниманието на почитателите на Верди в „Набуко”, в ролята на Фенена на 24 юли.
Дилета Скандюци – италианката, която идва от Сантяго Чили
Дилета е запомнящо се мецосопрано. Тя ще се появи пред българската публика в ролята на Фенена на 28 и 30 юли. Нейните родители са музиканти, а баща й е Роберто Скандюци, признат за запомнящ се бас на оперните сцени в Европа и Америка. Дилета завършва тетатралната школа и музикална консерватория във Венеция. Официалният й дебют като певица е през 2004 година, а скоро след това на 53-ия международен фестивал в Сантандер, където изнася концерт, заедно с Роберто Скандюци. През 2008 г. дебютира във Франция, в „Лястовичката”. В театър „Верди” в Триест Скандюци пее ролята на Лаурета от „Джани Скики”.
Певицата изнася рецитали в Токио и Прага, а наскоро изпълни ролята на Ксения от „Борис Годенов” в оперния театър на Сантяго Чили.
Шай Блох е Фенена на 23 юли
Тя е родена в Израел. Завършва музикалното училище „Бухман Мета” при университета в Тел Авив, където учи при Тамар Рахум и Мира Закаи. По време на следването си изпълнява ролите на Майката, Китайската чаша, Котката и катеричката в „Детето и вълшебствата” (Равел), както и Втората вещица в „Дидона и Еней” (Пърсел), роля, която изпълнява още и с ансамбъл „Барокад” и „Опера Камера”. Участва в концерти на Израелската филхармония, „Симфонета Раанана” и др. Печели стипендия на музикалното училище „Бухман Мета” и на AICF, както и стипендиите „Ели Леон” и „Басер”. Тя е участвала в оперното студио „Мейтар” към Израелската опера, където репертоарът й включва Вещицата в „Хензел и Гретел” (Хумпердинк), Третата дама във „Вълшебната флейта” (Моцарт), Марчелина в „Сватбата на Фигаро” (Моцарт), Джанета в „Любовен еликсир” (Доницети), Шарлот във „Вертер” (Масне), Магьосницата в „Дидона и Еней” (Пърсел), Баба в „Медиумът” (Меноти), Принцесата в „Сестра Анджелика” (Пучини), и други роли. Изпълнявала е Тизбе в „Пепеляшка” (Росини) в постановка на оперното студио с Израелския симфоничен оркестър „Ришон ле Цион”.
Шавидзе е търсен бас на международните оперни сцени
Кахабер Шавидзе е роден през 1978 в Тбилиси, Грузия. Завършва музикалното си образование в музикалното училище в Аракишвили. След това специализира пеене и хорово дирижиране. Скоро се присъединява към класа на грузинския бас Тенгиз Мушкудиани , в консерваторията „Вано Саражишвили”. Дипломира се в нея през 2009. Оттогава започва стремглавата му творческа кариера. Пее големия руски репертоар- Чайковски, Бородин, Рахманинов. Дебютира на световните оперни сцени – в Европа и Америка. Съвсем скоро участва в Тулон в операта „Лоенгрин” и във „Вълшебната флейта”, в „Реквием” на Верди и в „Ромео и Жулиета” на Гуно. Шавидзе е търсен бас на международните оперни сцени.
На 23 и 24 юли Шавидзе ще влезе в ролята на Върховния вожд.
Михаил Синкевич е чаканият диригент на световните подиуми.
Михаил Синкевич е роден в Москва. През 1978 г. завършва специалното музикално училище на Белоруската консерватория. През 1994 г. продължава образованието си в Ленинградската държавна консерватория. Докато е студент той работи в Театъра за опера и балет в Санкт-Петербург към Държавния детски музикален театър.
През 2000 г. по покана на маестро Валерий Гергиев става диригент на Мариинския театър, където работи цели 10 години. Дирижира: „Княз Игор”, „Руслан и Людмила”, „Лейди Макбед”, „Евгений Онегин”, „Вълшебната флейта”, „Саломе”, „Лоенгрин” и др. През 2009 г. Синкевич дебютира в Новата национална опера на Токио. Той дирижира често в Мариинския театър, в Метрополитен, Ковънт Гардън, Баден-баденския театър Фестшпилхаус и др. Постоянно сътрудничи с оперните театри на Русия, Белорусия, Германия, Хърватия и др.
Михаил Синкевич ще дирижира „Набуко” на 23 и 24 юли.
В ролята на Абигайл публиката ще може да открие в ново амплоа и българските солисти: Габриела Георгиева ( 24, 30 юли ) и Радостина Николаева ( 29 юли). Като Измаел ще се представят Даниел Дамянов (23, 29 и 31 юли ) , Даниел Острецов (24 и 30 юли), Росен Ненчев ( 28 юли ). В ролята на Захария ще участват: Димитър Станчев (24, 30 юли) и Светозар Рангелов (29, 31 юли). Като Фенена ще може да се открои Цвета Сарамбелиева (29 и 31 юли), а в останалите роли на Върховен вожд: Ангел Христов ( 28, 29, 30 и 31 юли), Абдало: Красимир Динев (23,28, 30 юли) и Хрисимир Дамянов ( 24, 29 и 31 юли ) . Като Анна ще се превъплътят Силвана Пръвчева ( 23, 24, 29 и 31 юли) и Елена Стоянова ( 28,30 юли ).
От българска страна диригент е Григор Паликаров на 28, 29, 30, 31 юли.