Сопраните Цветана Бандаловска и Мариана Цветкова очароваха публиката със слабо познати творби на последния късен европейски романтик
Рецитал от истински перли от песенното творчество на Рихард Щраус изнесоха водещите солисти на Софийската опера, сопраните Цветана Бандаловска и Мариана Цветкова в съпровод на пианиста Милен Станев. Концертът, замислен като почит към големия германски композитор през 2014 г., когато се навършиха 150 години от рождението му, зарадва истински изпълнилата мраморното фоайе на Операта публика. Всеки цикъл от песни завършваше с бурни аплаузи и викове „Браво!“ Много комплименти за интерпретацията си на творбите на Щраус получи и пианистът Милен Станев.
С началния песенен цикъл „Момичета Цветя“ по стихове на Феликс Дан, завладяващо изтънчено поднесен от Цветана Бандаловска, тя неусетно пренесе публиката в магичния и фееричен цвят на Щраус, считан за последния късен романтик в европейската музика.
Мариана Цветкова очарова с драматичната интерпретация на песни из опус 27 по стихове на Карл Хенкел, Хайнрих Харт и Джон Хенри Макей. Щраус не е ново „изкушение“ за Цветкова, тя от години е позната на много световни сцени с интерпретацията си на Ариадна от „Ариадна от Наксос“. През 2000 г. пее на премиерата в Ла Скала под палката на Джузепе Синополи, година по-късно – пред публиката на Баварската щатсопера в Мюнхен, както и Есен, Шверин, Берлин, Фламандската опера в Антверпен, „Ню Нешънъл Тиътър“ – Токио, Генуа, Индианаполис – САЩ. Бандаловска, за която това също не е първа среща с творчеството на Рихард Щраус, впечатли преди няколко години софийската публика като Саломе в едноименното заглавие на Щраус.
И двете изпълнителки имат в репертоара си както песни на късния романтик, така и от Вагнер. Срещата им с „Пръстенът на нибелунга“, в който Бандаловска очарова като Зиглинде от „Валкюра“, а Цветкова бе завладяваща емоционална Брюнхилде в „Залезът на боговете“ със сигурност е помогнала на изпълнителките да достигнат до решението за интересния и твърде необичаен рецитал. В него Бандаловска изпълни песни на Офелия по стихове от „Хамлет” на Уилям Шекспир, а поезията на Хайнрих Хайне присъства в песента „Ужасно време“, поднесена от Мариана Цветкова. Запомнящ се бе и бисът за финал на концерта, когато двете певици изпълниха красивата песен „Разпилей черната си коса.“
Редуването на по-драматични като звучене песни на Щраус, изпълнени от Цветкова с по-лирични и по-нежни заглавия, вписващи се в натюрела на Цветана Бандаловска допадна особено много на присъстващите музикални специалисти, университетски преподаватели и колеги на двете изпълнителки, които присъстваха сред публиката. Голямо достойнство на рецитала е и застъпването на различни периоди от творчеството на композитора. „Постарахме се да обхванем както ранния Рихард Щраус, където влиянието на Брамс и Вагнер е доста осезаемо, до по-късните му творби, където определено се усеща звученето на „Саломе“, сподели Мариана Цветкова.
Песенните концерти са рядкост в столичния музикален афиш. Особено когато са поднесени с вкус с истинско отношение към творчеството на изпълнявания автор. Затова публиката очаква с нетърпение следващата концертна изява на Мариана Цветкова и Цветана Бандаловска.