Тенорът Мартин Илиев е отличен с „Кристална лира“ за Зигмунд и Зигфрид
С българско заглавие Софийската опера откри сезона, в който тържествено отбеляза 125 години от първите оперни представления в столицата. Повече от 100 години след премиерата си, първата историческа опера „Борислав“ с автор Маестро Георги Атанасов събра в Деня на народните будители почитатели на това изкуство, представители на бизнеса, дипломати.
Дългоочакваната премиера беше предшествана от стилна церемония на благодарност за подкрепата при осъществяването на гостуването на Софийската опера през септември във Фюсен, Германия с „Пръстенът на нибелунга“ от Вагнер. Мениджъри на авторитетни български и германски компании от различни сфери бяха поздравени лично от директора на първия ни оперен театър Пламен Карталов, който изрази признателност към всеки един от тях за спомоществователството им в реализацията на този важен културен и политически проект.
Операта „Борислав“ бе вече показана това лято в рамките на фестивала „Сцена на вековете“ във Велико Търново, където бе посрещната изключително топло от българската и чуждестранна публика. По-различната от стените на крепостта „Царевец“ сценична версия на режисьора Пламен Карталов спечели софийската публика с изчистен и лишен от всякаква помпозност декор, красиви костюми от епохата на Второто българско царство на Християна Михалева-Зорбалиева и завладяващата със своята простота и мелодичност музика на младия Маестро Атанасов. Впечатляващо актьорско и вокално присъствие показаха солистите Атанас Младенов (Борислав), басът Ангел Христов (Цар Иван Асен II), Лилия Кехайова (Тамара), Пламен Папазиков (Гавраил), Даниел Острецов (Кир Тодор), Благовеста Мекки-Цветкова (Ирина), Александър Носиков (Слав), Елена Маринова (Вела), Силвана Пръвчева (Зоя) и останалите изпълнители. Младият диригент Жорж Димитров уверено и елегантно преведе оркестъра и хора през тази малко известна творба, достигнала до хилядна публика благодарение на прякото излъчване на БНР. Възторжените аплодисменти в края на спектакъла бяха най-категоричното доказателство, че огромните усилия на целия творчески екип да възкреси на сцена първата опера на Маестро Георги Атанасов са напълно оправдани.
Докато в Софийската опера вървеше премиерата на „Борислав“, водещият солист на театъра, тенорът Мартин Илиев, получи напълно заслужено признание – отличието „Кристална лира“ на Съюза на българските музикални и танцови дейци за ролите на Зигмунд и Зигфрид от тетралогията на Вагнер „Пръстенът на нибелунга“. За петте години в първия ни оперен театър започналият своята кариера като баритон Илиев „превзе“ редица оперни бастиони. Репертоарът му включва знакови партии като Полионе от „Норма“ на Белини, Манрико от „Трубадур“, Отело, Радамес от „Аида“ (Верди), Калаф от „Турандот“ на Пучини, Дон Хозе от „Кармен“ на Бизе. Със своята интерпретация на Тристан от „Тристан и Изолда“ на Вагнер тази година тенорът спечели възхищението на вагнерианци от цял свят. Получавайки отличието от известния свой колега Арон Аронов, Мартин Илиев благодари на Бог, че така са се стекли нещата в живота му, че е имал щастието да участва в първото представяне в България на тетралогията на Вагнер. Изпълнителят благодари и на режисьора Пламен Карталов – за доверието и подкрепата, както и на диригентите Павел Балев и Велизар Генчев и на музикалния консултант Рихард Тримборн за безценната помощ при овладяването на двата персонажа. Илиев отбеляза, че всички негови колеги, работили по тетралогията, заслужават тази награда и той би желал да я сподели с тях.
Следващите премиерни заглавия в афиша на Софийската опера този сезон са новият балетен авторски спектакъл на Мила Искренова „Българска токата“ по музика на Димитър Ненов и Васил Казанджиев – на 13 ноември, и „Атила“ от Джузепе Верди на 22 ноември.