След триумфалните турнета на Софийската опера и балет в Словения, Германия и Япония, на 1 ноември от 19:00 ч. в Деня на народните будители на сцената на националния ни оперен театър ще се състои премиерата на първата историческа опера „Борислав” от Маестро Георги Атанасов. Спектакълът е посветен на 125-годишнината на българската оперна традиция.
Маестро Георги Атанасов получава музикална подготовка в Италия, при прочутия оперен композитор и педагог Пиетро Маскани. При завършване на обучението на младия българин, Маскани обявява, че този небивал талант следва да бъде обявен за Маестро.
След успеха на първите му детски оперетки, Георги Атанасов се вдъхновява от сюжета на драмата „Борислав” от Иван Вазов. Тя е посветена на великия войвода на цар Иван-Асен ІІ. В тази творба се редуват силни конфликти и съдбоносни събития. Наред с острите емоционални преживявания на героите, в нея са обрисувани моменти от живота на народа, състоянието на тогавашната българска държава, епохата и др.
След отказа на Иван Вазов да напише либретото на „Борислав”, композиторът се обръща към драматурга Никола Т. Попов за преработка на драмата. Маестрото влага целия си талант върху напрегнатата работа по тази му първа мащабна композиция. Той създава изключително оригинална, родееща се с най-добрите традиции на италианската музикална школа музика, в която естествено хармонизират българската благозвучност и индивидуалният стил на автора. Ариите са запомнящи се с тяхната завладяваща мелодичност, на изпълнителите е предоставена обхватна възможност да проявят своя натюрел и артистизъм. В хоровете и някои ансамбли, Маестро Атанасов е достигнал вердиевска стилистика, но за да се избегне Вердиевото влияние, той сътворява партията на главния герой за баритон, а не за тенор, както е прието в италианската опера. На отправените впоследствие упреци, че тази творба едва ли е оригинална и има повече „европейски характер”, Маестрото организирал публично обсъждане, при което присъстващите изтъкнати музиканти установили, че операта има изключителните достойнства на „европейско произведение”, но в него несъмнено надделява българското музикална звучност и образност.
На 4 март 1911 г. премиерата на „Борислав” на сцената на „Оперна дружба” се превръща в празник за всички артисти. И най-вече за композитора.
Първият акорд кара публиката да затаи дъх. Любопитството, което отначало се чете по лицата, скоро се измества от удоволствие. Изглежда мелодичната, искрено изливаща се музика завладява слушателите. Още в първо действие внушителният хор на болярите извиква спонтанни аплодисменти.
Четирите действия минават като насън. Завесата пада. Публиката лудее! Тя иска композиторът да излезе на сцената. На автора са поднесени лавров венец и сребърна палка с пожелание така успешно да бъдат дирижирани и следващите опери („Косара”, „Алцек”, „Гергана”).
104 години след триумфалната премиера на „Борислав” Маестро Пламен Карталов положи всички усилия да бъде намерена оригиналната партитура на тази величава творба. Безценната оркестрация и клавир бяха открити с любезното и ангажирано съдействие на научни сътрудници в архива на БАН. Така по време на Летния оперен фестивал „Сцена на вековете”, на историческата крепост „Царевец” във Велико Търново на 24 и 25 юли 2015 г. се състоя незабравим премиерен спектакъл на операта „Борислав”, който изуми българската и чуждестранната публика с мащабността на постановката, с внушителните декори, автентичните костюми на героите, великолепно акцентираното осветление, превземащата дъха динамика на действието и емоционално редуващите се мизансцени. Солистите с подчертано вдъхновение изпълниха блестящо мелодичните арии, а оркестърът даде всичко от себе си да прозвучи експресивно и извисено музикалното послание на Маестро Георги Атанасов.
И ето, че отново верните любители на оперното ни изкуство на 1 ноември 2015 г. ще имат възможност да се насладят на уникалния „Борислав” на сцената на Софийската опера и балет. В тази постановка Маестро Пламен Карталов както винаги е дал воля на вихреното си въображение и смелия замах да бъде постигнат максимален художествен резултат, неговата режисура дава неимоверна възможност изпълнителите да се идентифицират чрез необикновена артистична интерпретация със своите герои, пресъздадена е повече от убедително атмосферата на една драматична историческа епоха.
За успеха на този спектакъл трябва да посочим приноса на сценографията – дело на Борян Белчев и Пламен Карталов, художник на костюмите е Християна Михалева-Зорбалиева.
На диригентския пулт е Жорж Димитров, а хорът е под ръководството на Виолета Димитрова. В главните роли ще видим и чуем изтъкнатите солисти на Софийската опера Ангел Христов, Светозар Рангелов, Лилия Кехайова, Любов Методиева, Атанас Младенов, Пламен Папазиков, Цветан Цветков, Димитър Станчев, Николай Милев, Слави Милев, Антон Радев, Даниел Острецов, Николай Павлов, Благовеста Мекки-Цветкова, Гергана Русекова, Елена Маринова, Силвана Пръвчева, Румяна Петрова, Иван Ангелов и Стефан Сахатчиев.
Следащият спектакъл ще бъде на 8 ноември от 17:00 ч.
Текстове на снимки:
1. Маестро Георги Атанасов.
2. Сцена от операта „Борислав”.
*Маестро Георги Атанасов е композитор и диригент, представител на първото поколение български композитори и основател на българското оперно изкуство.
Автор е на 6 опери — нещо невероятно за тогавашните условия. Той написва и други произведения: малки детски оперети, които дълго време задоволяват нуждите на детската и училищната самодейност, песни, маршове, детски песнички, пиеси за пиано и др., но творческите му интереси са насочени почти изцяло към операта.
Условията, при които работи маестро Атанасов — второто и третото десетилетие на ХХ век са изключително трудни и цялото му творчество е плод на безкрайната му любов към музиката. С много усилия и жертви той успява да завърши своите шест оперни произведения, които не само поставят начало на българското музикално творчество от този вид, но и в продължение на много години отговарят на нуждите на българския оперен репертоар.
От шестте му опери три са на битова и три на историческа тематика. Маестро Атанасов започва да твори под силното влияние на италианската опера, по-късно акцентира върху народностния характер на произведенията си, а в последните си творби се стреми към един по-съвременен музикален език и по-ново отношение към проблемите. Неговото оперно творчество се отличава с подчертана мелодичност, тясна връзка с народностното звукотворчество и достъпен музикален език.
Първата си опера – „Борислав“, маестро Атанасов написва през 1911 г. по едноименната драма на Иван Вазов. Шест години по-късно той създава втората си опера, вече с битов сюжет – „Гергана“, която десетилетия наред се ползва с успеха на най-популярните оперни произведение у нас. По-късно Атанасов написва още две битови опери — „Запустялата воденица“, либретото е от Александър Морфов и „Цвета“ — по сюжета на нашумялата тогава драма „Македонската кървава сватба“ от Войдан Чернодрински. Другите две опери на маестрото отново са с исторически сюжет – „Косара“ (1926) по либрето на Боян Дановски и „Алцек“ (1930) по либрето на Петър Карапетров. „Косара“ и „Алцек“ са написани със значително по-сложна композиционна техника и сравнително по-трудно са били приети от широката публика.
Значителна роля в българския музикален живот от онова време са играли и другите произведения на композитора, особено малките детски оперети „Болният учител“ (1909), „За птички“ (1911), „Самодивското извроче“ (1912), „Златното момиче“ (1914), „Малкият герой“ (1915), а също така и неговите песни и маршове. Маестро Атанасов има заслуги и като оперен и симфоничен диригент.