Със „Златен век – звезда“ Министерството на културата отличи оперната прима на бенефиса й в Софийската опера
„Дано да се повтори!“ – това бе най-често произнасяната фраза след края на изумителния бенефис, който примата на българската и световната оперна сцена Александрина Милчева сътвори със свои ученици на сцената на Софийската опера и балет. Със съвършените си, неподвластни на времето интерпретации, както и с постиженията на всеки от останалите участници – нейни ученици, звездата остави буквално без дъх публиката, дошла да уважи събитието. И за пореден път доказа мястото си сред най-големите световни мецосопрани, което тя заема от десетилетия с достойнство и с неповторим професионализъм.
Съвместната инициатива на Държавна опера Пловдив и на първия ни оперен театър се превърна във великолепен пример за това как трябва да бъдат зачитани големите ни имена от втората половина на ХХ век в изкуството, определено от зрителите на БНТ за най-голямото постижение на България на отминалото столетие. Благодарение на прякото излъчване на бенефиса от БНР многохилядна публика има възможността да се наслади на живо на изкуството от най-висока класа, показано от Милчева и от нейните ученици.
Програмата на концерта, подредена с изключителен вкус и изящество, бе защитена по великолепен начин от солистите, от оркестъра на Пловдивската опера и хора на Софийската опера с диригент маестро Лучано ди Мартино. От Хендел през Моцарт, Росини, до Вагнер, Верди, Пучини, Гуно и Масне. Заедно с учениците си Алек Аведисян, Виолета Радомирска, Евгения Ралчева и Ивайло Михайлов с арии, дуети и терцети прочутото мецосопрано извая пъстра палитра от класически и по-малко познати образи. Напълно според очакванията, Милчева блестеше с великолепието на истинска маестра, с което е прочута от десетилетия по световните оперни сцени. Високата си класа тя защити с арията на Шарлота от „Вертер“ на Масне, в дуета на Азучена и Манрико от „Трубадур“ на Верди и с красивата поанта на концерта – превърналата се в неин запазен знак ария на принцеса де Буйон от „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа.
Няма да сгрешим, ако определим видяното като концерт на един от многобройните, условно казано, майсторски класове на примата, известна от години като великолепен педагог. Неслучайно в приветствието си към голямата оперна певица президентът Росен Плевнелиев отбелязва, „че само истински големите артисти осъзнават силата на изкуството да надживява всичко тогава, когато предаваме любовта си към него на онези, които идват след нас!“
Директорът на Софийската опера Пламен Карталов нарече бенефиса „истинска перла в короната на 125-годишната история на оперната традиция в България“. Първият ни оперен театър обяви Александрина Милчева за свой почетен член в Нощта на театрите през 2014 г. Тогава тя изнесе двучасов открит урок, за който продължава да се говори с възхищение и възторг не само в музикантските среди.
За своите постижения като изпълнител и педагог Александрина Милчева бе удостоена от Министерството на културата с отличието „Златен век – звезда“, което й бе връчено от Елиянка Михайлова, директор на Дирекция „Сценични изкуства“. Сцената бе отрупана с цветя от колеги и почитатели на оперната прима. Тя получи много поздравителни адреси, сред които от оперните театри във Варна, Русе и Стара Загора, от Академичния хор „Ангел Манолов“, както и от оглавяваната от самата нея фондация „Млади български таланти“.
Концерт на Александрина Милчева
Солисти: АЛЕКСАНДРИНА МИЛЧЕВА – Мецосопран, Евгения Ралчева – Сопран, Виолета Радомирска – Мецосопран, Ивайло Михайлов – Тенор, Алек Аведисян – Баритон
Оркестър на Държавна опера – Пловдив,
Хор на Софийската опера
Диригент: Лучано Ди Мартино
П Р О Г Р А М А
Моцарт – „Отвличане от сарая” – Увертюра
Моцарт – „Сватбата на Фигаро” – Ария на Граф Алмавива – „Hai gia’ vinta la causa“ – Алек Аведисян
Хендел – „Риналдо” – Марш – Оркестър
Хендел – „Риналдо” – Ария на Риналдо – „Or la tromba in suon festante“ – Виолета Радомирска
Моцарт – „Така правят всички” – Терцет на Фиордилиджи, Дорабела и Дон Алфонсо
Евгения Ралчева, Виолета Радомирска, Алек Аведисян
Масне – „Вертер” – Ария на Шарлота Massenet – „Werther ! Qui m’aurait dit ...Ces lettres“
Александрина Милчева
Пучини – „Лястовичката” – Ария на Магда – „Chi il bel sogno di doretta“ – Евгения Ралчева
Верди – „Травиата” – Хор на матадорите и циганите – Хор
Верди – „Трубадур” – Дует на Азучена и Манрико – „Madre, non dormi“
Александрина Милчева и Ивайло Михайлов
Верди – „Трубадур” – Стрета на Манрико и Хор – „Di quella pira“ – Ивайло Михайлов
П А У З А
Росини – „Италианката в Алжир” – Каватина на Изабела и Хор – „Cruda sorte, amor tiranno“
Виолета Радомирска
Вагнер – „Танхойзер” – Ария на Волфрам – „Die Todesahnung ... O du mein holder Abendstern”
Алек Аведисян
Гуно – „Фауст” – Ария на Маргарита (Бижутата): „O Dieu! Ah! Je ris de me voir“
Евгения Ралчева
Бизе – „Кармен” – Хабанера на Кармен и Хор – „L’amour est un oiseau rebelle“
Виолета Радомирска
Пучини – „Турандот” – Сцена с Хор и ария на Калаф – „Nessun dorma“
Ивайло Михайлов
Пучини – „Турандот” – Сцена и ария на Лиу и Хор – „Tu che di gel sei cinta“
Евгения Ралчева
Чилеа – „Адриана Лекуврьор” – Ария на принцеса ди Буйон – „Acerba volutta’ “
Александрина Милчева