МАРТИН ЦОНЕВ
Да бъда Вотан с българския „Пръстен на нибелунга“ на гостуване в Германия – в сърцето на алгойските планини и езера, вдъхновили творчеството на великия Рихард Вагнер и попили векове музикална и театрална традиция – за мен бе мечта, станала реалност.
Фестивалният театър във Фюсен, макар и не напълно приспособен технически за изпълнение на оперни спектакли, ми донесе голяма наслада като визия, акустика и не на последно място като приказно местоположение. Място незаслужено засенчвано от оперните театри на огромните германски градове.
След пет години упорит труд и посвещение на Вотан, една роля-вселена – като съдържание и възможност за претворяване и преоткриване за достигналия подобно ниво в развитието си оперен певец – артист, изпитах удовлетворение и благодарност след участието си в „Рейнско злато“ и „Валкюра“.
Благодаря за мъдростта, енергията, дръзновението и доверието най-вече на академик Пламен Карталов! Моторът не само на творческата, но и на продуцентската част на огромния проект. На Рихард Тримборн за предадените традиции и музикална истина, с които за себе си свързах две, три поколения певци, диригенти и режисьорски поглед над тази безсмъртна творба. На диригентите Павел Балев, Ерих Вехтер и Велизар Генчев. Помощник-режисьорите Вера Петрова, която особено през 2011 г. отдели от безценното си време за мен, Юлия Кръстева, Вера Белева, Роси Костова и всички от организаторското ниво, без чиито грижи бих останал без почивка и ориентация в графика. На техниците за сигурността и визията.
Благодаря на всички колеги на сцената и най-вече на изключителната Йорданка Дерилова, с която изживях едни уникални часове на сценична реалност, партнирайки си като Вотан и Брюнхилде.
Красивият сън да се докажем като българи в репертоара на Вагнер пред родната му, не напразно наречена традиционно-консервативна публика, която успяхме да накараме да избухне в одобрение на нашето – пречупено през призмата на българския цвят на гласа и емоционално светоусещане представление – е спомен за цял живот. Горд съм, че станах част от историята на българското оперно изкуство с този, надхвърлящ границите на възможното за доста поколения български творци, щастливо завършен проект.
Дано това ново постижение и признание на международната публика даде шанс да зарадваме публиката и в много други държави по света!
НИКОЛАЙ ПЕТРОВ
Изключително, неповторимо преживяване! Прекрасна публика, невероятен театър. Победихме на чужд терен и на тяхната игра! Изпълнен съм със самочувствие, удовлетворение и благодарност за гласуваното доверие.
РАДОСТИНА НИКОЛАЕВА
Отлични впечатления от целия фестивал – цялостното протичане, от мястото на пребиваването, от гостоприемството, от залата, от възторга, с който посрещнаха нашето гостуване.
Отлично представяне на всички колеги, които вложиха максимално всичко от себе си.
Щастлива съм, че имах шанса да участвам в това начинание – празник за духа.
Моето познанство с музиката на Вагнер все повече се задълбочава и ме провокира за нови нюанси в израза на сцената.
Чувствам се удовлетворена и обогатена.
Благодаря на всички, които помогнаха това да се случи.
ЦВЕТАНА БАНДАЛОВСКА
Впечатление от участието ми във „Пръстена на нибелунга” във Фюсен, 2015 г.
Радвам се, че имах възможност да бъда част от този празник на Духа на Вагнер и Лудвиг II. Този техен Дух се усещаше на прекрасното място, където аз и моите колеги имахме възможността да представим нашето изкуство, прочит и постижение на тази гениална, толкова германска творба.
Не беше лесно, защото трябваше за кратко време да се настроя на много взискателна публика, друго пространство и акустика. Това че театърът е построен по подобие на този в Байройт ме вълнуваше изключително много, за съжаление бях малко разочарована и затруднена от несъответствието в акустиката между оркестъра и гласовете, но въпреки всичко почувствах възторг и удовлетворение от разбиращата и участваща публика. Успяхме да спечелим симпатията й – хората ни го показаха с топлия си и продължителен аплауз.
Благодаря на академик Пламен Карталов и целия му екип за огромното усилие да превърнат този проект в реалност.
АТАНАС МЛАДЕНОВ
Да бъдеш част от един грандиозен проект е едновременно удоволствие и отговорност. Но щом човек зърне залата, фантастичния замък, усети заряда на мястото и щом атмосферата забушува от звуци и емоция, щом осъзнаеш, че си на мястото, там, до замъка на Лудвиг, в театъра, който е построен по идеята и проектите на самия Вагнер, щом тялото ти забръмчи от вибрацията на вагнеровата музика, всички сили се впрягат в това да се получи магията на операта, на спектакъла. Изключително съм щастлив да бъда част от екипа, сътворил тези исторически спектакли, а реакцията на публиката, тропаща с крака 15 минути и аплодираща в екстаз, надмина всички мои очаквания и остави дълбока диря в съзнанието ми.
СИЛВАНА ПРЪВЧЕВА
Първите седем години!!!
Изтекоха като вода през сито.
Всички предишни съмнения, колебания, музикални тревоги останаха зад гърба ни и на сцената на Фестшпилхаус показахме не само великолепната музика на Вагнер, блестящата режисура на Маестро Пламен Карталов.
Показахме истинското лице на България – ведро, вдъхновено, можещо и достойно.
Този заряд накара публиката във Фюсен дълго да ни аплодира!!!
Беше щастлива вечер!!!
Сравнявам гостуването ни в Германия с изковаването на голяма златна монета от най-висока проба (онази с четири деветки) с четири диаманта – „Рейнско злато”, „Валкюра”, „Зигфрид” и „Залезът на боговете”.
Някои ще кажат – „не е чисто злато – сребро е”; други – „да, блести вълшебно, но сигурно е мед”, трети ще имат други мнения, но когато монетата отиде на златар, тогава няма съмнение във високата ѝ стойност.
Има и още нещо, за което трябва да попитате Маестро Карталов.
Как успя за това време да направи от солистите, които са винаги със свое мнение, индивидуалност, нещо като вълци – единаци, един сплотен и здрав екип?
Бих искала журналистите да пишат и говорят повече точно за това лице на българите. Нека новините започват с красивите неща, които създаваме...
ЛЮБОВ МЕТОДИЕВА
Още от първите стъпки на поставянето на Българския „Пръстен” нямах съмнение, че това ще донесе огромна слава на Софийската опера и балет именно под ръководството на акад. Пламен Карталов. Фюсен се влюби в грандиозното и зрелищно представяне на „Пръстена на нибелунга”, но и аз се влюбих в неповторимия Фестшпилхаус Фюсен благодарение на Пламен Карталов. Преживях едно приказно турне и с посещенията си на замъците Нойшванщайн и Линдерхоф, които ще запомня като едни от най-красивите места, които съм посетила. Надявам се, че това няма да бъде краят на представянето на „Пръстена”, а едно ново начало…
ИНА ПЕТРОВА
За пръв път пътувам със Софийската опера. За мен беше безкрайно удоволствие да работя с толкова одухотворени, талантливи и можещи хора. С абсолютна отдаденост, изцяло посветени на това, което правим. Аз мисля, че огромният успех на Вагнер – „Пръстенът на нибелунга” – беше неоспорим. Той си личеше в аплаузите, очите, усмивките на публиката, на тяхната благодарност за това, че сме там и те имат възможността да се насладят на нашето изкуство. А зад спокойствието и усмивките на солистите стоеше дълъг процес на работа, репетиции и неуморен труд. Смятам, че за всеки солист би било удоволствие да работи с режисьор като академик Пламен Карталов, диригентите Ерих Вехтер и Велизар Генчев. Когато пред теб стоят такива хора, ти даваш най-доброто от себе си и мисля, че резултатът е налице. Благодаря на всички колеги, на целия екип на Софийската опера. За мен беше чест и привилегия да бъдем заедно!
МИЛЕНА ГЮРОВА
Благодарни сме за признанието на нашия огромен труд, и за възможността да покажем на света постигнатото, водени от идеите на акад. Пламен Карталов! Влязохме във Валхала, изпълнени със страхопочитание и придружени от сянката на съмнението, а излязохме с гордо вдигната глава.
БЛАГОВЕСТА МЕККИ-Цветкова
Прибираме се удовлетворени и щастливи от успешното представяне в град Фюсен и малко натъжени, че така дълго подготвяното турне приключи.
Предизвикателството да се представи Вагнер на немска публика безспорно е голямо. След първия спектакъл от тетралогията стояхме буквално замръзнали от другата страна на завесата в очакване на реакцията на публиката. И в мига, в който чухме „Браво”, бурен аплауз и тропане с крака, страховете и притесненията изчезнаха.
Успехът на всеки следващ спектакъл ни носеше увереност и самочувствие.
Горди и щастливи сме, че всеки един от колегите ни получи признанието за своя труд. По думите на немската публика, която ни разпознаваше и на улиците на градчето, Българският „Ринг” е на най-високо световно ниво, за някои дори и най-хубавият, който са гледали, заради верния прочит, нестандартната фантастично-приказна сценография и чувствеността в гласовете на славянските певци.
Изключително съм впечатлена от гостоприемството в хотела, от блесналия поглед на собственика, който беше на всеки наш спектакъл и накрая не спираше да благодари за радостта, с която сме го дарили.
Като обобщение бих казала, че турнето във Фюсен беше един заслужен аплауз за петгодишния ни труд.
ЕЛЕНА МАРИНОВА
Изключително удовлетворение е да получим изумителни комплименти за нашето изпълнение на Вагнер във Фюсен и за гениалната режисура, мултимедия, сценография, костюми и не на последно място обаятелните възхитителни гласове на певците, тяхната свръхемоционалност, актьорско майсторство, предизвикано до пределите на съвършенството. Цялата тази магическа симбиоза взриви сдържаната и критична немска публика и предизвика у нея огромна палитра емоционални реакции.
Благодарим на целия екип, който създаде тази вълшебна приказка и за възможността да бъдем неделима част от нея!
БАЯСГАЛАН ДАШНЯМ
Отскоро съм в немския репертоар. Винаги ми е било предизвикателство да пея на други сцени и пред друга публика и да проверя дали мога да предизвикам същите реакции. Радвам се, че съм изпълнила ролята както трябва и се чувствам удовлетворена.
Благодаря на академик Карталов за възможността да бъда част от проекта!
Благодаря и на екипа осъществил този проект!