Пресконференция за Третия Вагнеров фестивал в Софийската опера и балет
Третият Вагнеров фестивал, който ще се състои в Софийската опера и балет от 4 до 9 юли, се откри с пресконференция, посветена на българските певци, участници в прочутата тетралогия на Рихар Вагнер „Пръстенът на нибелунга”.
На пресконференцията присъстваха журналисти от различни печатни и електронни медии. Откривайки срещата, режисьорът Пламен Карталов изтъкна, че редовната публика, която идва в театъра няма нужда да бъде убеждавана, за да дойде. Някои хора, обаче, се страхуват от непознати заглавия, от неизвестни произведения, каза той. Според него вкусът на зрителя трябва да опита от всичко, което един театър може да предложи. „Няма да крия, продължи Карталов, че традицията към Вагнеровата оперна естетика досега е била по-ограничена. Публиката трябва да се създава, приобщава и образова. Това е мисията на театъра. Първата опера на Вагнер, която се прави в България, е през 1943 г. От 2010 до 2013 г. реализирахме цялата тетралогия „Пръстенът на нибелунга”. Карталов благодари на всички певци, които са участвали и участват във Вагнеровата тетралогия. Той нарече солистите „армия от бушуващи таланти”. „Ние имаме най-добрите артисти, които пеят италиански, немски и руски репертоар“, каза директорът на първия оперен театър у нас.
На пресконференцията българските вагнерови певци, които присъстваха въпреки интензивните репетиции, разказаха за своята работа над ролите си. Николай Петров, Мартин Цонев, Радостина Николаева, Бисер Георгиев, Мартин Илиев, Пламен Папазиков, Красимир Динев, Баясгалан Дашням, Силвана Пръвчева, Благовеста Меки-Цветкова, Силвия Тенева, Любов Методиева и др. споделиха, че са работили с девиза: „Един за всички, всички за един”. Поради участие в други репетиции не присъстваха Цветана Бандаловска, Цвета Сарамбелиева, Костадин Андреев, Йорданка Дерилова, Ангел Христов, Петър Бучков, Даниел Острецов, Атанас Младенов, Александър Носиков, Румяна Петрова, Ирина Жекова, Елена Маринова, Ина Петрова, диригента на хора Виолета Димитрова, концертмайсторите Теодора Христова и Мария Евстатиева и др.
За артистите ролите са представлявали огромен риск и предизвикателство. Мнението на Маестро Карталов за тях е като за огледало, което отразява оценката му: „Ти можеш!” Думите на режисьора, че няма нищо невъзможно са ръководели артистите.
На въпроса как е успял да се справи с реализацията на цялата тетралогия във време на криза, Карталов отговори: „Свръхдоза ентусиазъм и вярата, че това ще се случи.”
Постановката "Пръстенът на нибелунга" е оргинален и нестандартен прочит на творбата на знаменития немски композитор. Реализирана е изцяло с български гласове, а оригиналната режисура на Пламен Карталов, сценография на художника на декора и костюмите Николай Панайотов, художника на мултимедията Георги Христов, художника на осветлението Андрей Хаджиняк, режисьора на мултимедията Вера Петрова, музикалната подготовка на Рихард Тримборн, корепетиторите Йоланта Смолянова, Милен Станев, диригентите Ерих Вехтер, Велизар Генчев, Павел Балев, всеотдайните асистент режисьори Юлия Кръстева, Вера Петрова, помощник-режисьорите Вера Белева, Росица Костова, Риолина Топалова, Мария Павлова/ донесоха на тетралогията редица престижни награди: на Българското национално радио за национално културно събитие, на Съюза на българските музикални и танцови дейци с шест награди „Кристална лира” – за роли, диригент, постановъчна група, цялостна реализация и на Столичната община за режисура.
Успехът на българският "Пръстен" бе високо оценен от Международната асоциация на Вагнеровите общества, една от най-активните музикални общности в света и е безспорно признание за възможностите и потенциала на българското оперно изкуство. Почетният председател на асоциацията Йозеф Линхарт връчи златната значка и знамето на обществото на академик Пламен Карталов като признание за високо художествената му режисура.
Българските и чуждестранните критици, както и много вагнерианци – у нас и в чужбина, изразиха високи оценки за реализацията на „Пръстенът на нибелунга”. Габриеле Хелбих, известна ценителка на Вагнер, помества в юлския брой на „Opernglas” за 2013 г. възторжена рецензия за постановката на тетралогията.
Постановката получи широка известност и признание. "Сензация!" – така окачестви видяното на сцената на Софийската опера 97-годишната жителка на Сан Франциско, Върна Парино. Тази оценка тя даде за българския "Пръстен" - номер 76 в нейната колекция от изгледани постановки на това заглавие. "Най-добрият "Пръстен", който съм гледала", възкликна гостенка от Пърт, Австралия. "Изумително!" - не скри възторга си млад италианец, който видя за първи път четирилогията именно в София. Вагнерианци от 11 държави проследиха второто у нас и на Балканите представяне на тетралогията миналото лято.
И тази година на Вагнеровия фестивал Софийската опера и балет очаква стотици гости от различни страни.