София, 3 декември /Пенка Момчилова, БТА/
Актьорът Мариус Донкин излиза на сцената на Софийската опера и балет като Разказвача в единствената опера на Бетовен - "Фиделио". Премиерата е на 15 декември от 19.00 ч., съобщават от операта.
Диригент на спектакъла е маестро Григор Паликаров.
Постановката е на германския режисьор Ханс-Йоахим Фрай.
Сценограф е Павлина Коцева.
Публиката ще има възможността да чуе известния австрийски бас Курт Ридъл - в ролята на Роко, и германския тенор Eндрик Вотрих - като Флорестан.
Участват и Димитър Станчев (дон Фернандо), Бисер Георгиев (дон Пизаро), Мариана Цветкова (Леонора), Силвана Пръвчева (Марцелина), Красимир Динев (Жакино), Николай Иванов (Първи затворник), Антон Радев (Втори затворник).
Билетите - на цени от 10 до 50 лв., се продават на касата на Софийската опера и балет, online и в разпространителската мрежа на Eventim.
"Фиделио" е поставена за пръв път у нас в Софийската опера през 1954 г. от Драган Кърджиев - една година след официалното откриване на сградата на операта през 1953 г. и това не е случайно, отбелязват от театъра. Инж. арх. Лазар Парашкеванов кани на откриването един от най-изтъкнатите по това време диригенти Херман Абендрот. Той е изумен от акустиката и цялостния вид на Софийската опера и дава обет, че ако тук се постави единствената опера на Бетовен, той ще дирижира. Абендрот дирижира три пъти спектакъла и казва на Парашкеванов, че акустиката е по-добра отколкото в Миланската скала, но държи това да не се издава като негова оценка.
Свободолюбивият дух на Бетовен винаги го е тласкал към тематика, която да му позволи да изрази ненавистта си към всички потисници, да възпее борбите на човечеството за справедливост и щастие. Композиторът се спира на драмата на Жан Буйи (1763-1842) "Леонора" или "Съпружеска любов". Немският текст на либретото получава от виенския литератор Йозеф Зонлайтнер (1765-1835), който значително е преработил френския първообраз.
През 1805 г. Бетовен завършва операта. Още след третото представление творбата е свалена поради слабия успех. Композиторът преживява тежко несполуката и решава да преработи операта. С поправката на либретото се залавя големият приятел на Бетовен Стефан Бройнинг. След втората редакция "Фиделио" отново се проваля, композиторът е съкрушен, но не се отказва от мисълта за създаване на оперно произведение.
След завършването на Седмата и Осмата симфония той отново е обхванат от желание да върне към живот "Фиделио". Този път с преработката на текста се заема опитният драматург, литератор и режисьор Фридрих Трайчке (1776-1842). Бетовен работи много дълго и с голяма взискателност над всяка музикална фраза. Към третата редакция композиторът написва нова, вече четвърта увертюра, известна днес под името "Фиделио", която е значително по-кратка.
Операта е поставена за трети път, вече със заглавието "Фиделио", в "Кертнертортеатър". Премиерата на 22 май 1814 г. преминава с голям успех. Истинска слава творбата си спечелва след постановката през 1822 г., в която ролята на Леонора изпълнява Шрьодер Девриент, тогава само 19-годишна, по-късно прочута изпълнителка на Вагнер.
/ПП/