Една от най-играните в световния оперен театър опера, „Тоска“ на Джакомо Пучини е заглавието, което винаги е събуждало особени страсти. Времето, в което се ражда капризната примадона Тоска, която страстно обича и мрази е времето, в което в литературата и театъра оживяват житейските драми на обикновените хора. Творците се вдъхновяват от живота, такъв какъвто е в края на 19-ти век. Пучини е композиторът, който се сродява с идеите на творците от т.н. движение на „веризма“. Той търси сюжетите си в драми, с остра любовна колизия, с дълбоки чувства и силен драматизъм. В Милано гледа популярната драма по това време на Викториен Сарду, вдъхновена от знаменитата актриса Сара Бернар. Една ексцентрична личност, която е в центъра на вниманието на различни изкуства. Самата тя е и поетеса и скулптор, необикновена личност, която провокира обществото.
Драмата на Сарду е преработена в либрето от двамата оптини театрали, Джузепе Джакоза и Луиджи Илика, с които Пучини вече е спечелил публиката в успешната си опера „Бохеми“, а по-късно и в „Мадам Бътерфлай“. Ражда се една вълнуваща музикална драма. Премиерата на „Тоска“ е в 1900 година в Рим. На прехода към новото столетие Пучини със своята „Тоска“ не само е възхваляван като майстор на италанската опера, но отваря път към новите търсения в настъпващия 21 век. Успехът в Рим продължава в Париж и Лондон. „Тоска“ се превръща в хитово заглавие за всички оперни театри по света.
Всъщност капризната примадона Тоска, геринята от едноименната драма на Викториен Сарду е „владетелка“ на оперния театър и днес не случайно. Ако Сара Бернар, първообраза на Тоска на Сарду е била голямото предизвикателство за драматичния театър, вълнуващ идол за артисти от различните изкуства, то примадоната Тоска на Пучини е репертоарно заглавие на световните оперни театри. Тя е толкова актуална и жива днес, колкото е била при раждането си. Изтъкана от страст, непокорство, достойнство, готовност за самоажертва, операта „Тоска“ е израз не само на „веризма“, но и на всяко време. Героинята Тоска е голямо музикално предизвикателство за оперните певици, но не по-малко и артистично. Защото капризната примадона изисква певица-актриса.
Защо образа на Тоска вълнува винаги, какво тя дава на хората? Това е въпрос, на който можем да получим отговор при всяка нова постановка, с всяко ново поколение, с всеки артист-певец, който търси своя ключ към своето време за тази вечно жива героиня.
Новото покление български оперни певци имат свой убедителен отговор за предизвикателството Тоска. Всъщност ние винаги сме имали отлични певци-актьори за главните роли.
След изживяванията с внушенията на Рихард Вагнер първият ни оперен театър предлага на своята публика вълнуващо пътуване в света на майстора на веристичния оперен театър Джакомо Пучини с драматичната хитова опера „Тоска“ на 23 и 24 април с два различни, вълнуващи с актьорското и вокалното си изпълнение състава.
На 23 април високия градус на драмата ще създадат гостуващата Мария Темеши, в ролята на Тоска и познатите отлични артисти Костадин Андреев, Нико Исаков, Петър Бучков, Антон Радев и др.
На 24 април спектакълът се посвещава на големия български тенор Никола Николов. В него участват Радостина Николаева, Мартин Илиев, Бисер Герогиве, Ангел Христов и др. все певци, с които сме изживели в страстите по Вагнер.
Очакваме постановката на Пламен Карталов и отличните артисти да предизвикат у изкушената публика емоции, които ни извеждат от бледото ежедневие и събуждат в сърцата ни страсти, може би малко позастинали в сивотата на технократското ни ежедневие. А красотата на невероятната музика на Пучини особено в известните арии да влезат в сърцата, да ни изтръгнат от равнодушието и безразличието.
Д-р МАГДАЛЕНА МАНОЛОВА