С комичната опера на Росини "Пепеляшка" отбелязват Деня на лъжата и шегата - 1 април, в Софийската опера и балет, съобщават от театъра.
Либретото е на Ферети и е заимствано от едноименната приказка на Шарл Перо. Творбата не е играна повече от 30 години на сцената на първия ни оперен театър. Премиерата й беше миналия сезон. Тогава тя беше посрещната с възторг от зрители и музикална критика, припомнят от операта.
Произведението се смята за една от най-изящните партитури за вокал и ансамбъл. Поради липса на време композиторът написва цялата опера за три седмици. Росини е на 25 години, когато създава "Пепеляшка", но вече има зад гърба си оперни бисери като "Севилският бръснар", "Танкред", "Италианката в Алжир".
През последните десетилетия са осъществени много звукозаписи на операта, а в стандартния списък на най-често изпълняваните заглавия тя заема 28 позиция между неколкостотин творби от оперния репертоар.
Режисьор на постановката в Софийската опера и балет е Вера Петрова, а диригент - Григор Паликаров. В представлението на 1 април участват Хрисимир Дамянов, Атанас Младенов, Николай Петров, Милена Гюрова, Благовеста Мекки-Цветкова и гостуващите солисти Мария Жинга - сопрано от Румъния, в ролята на Пепеляшка, и живеещият в Германия български бас Мартин Цонев - в ролята на Алидоро.
Вера Петрова решава спектакъла в кукленски стил и залага на фантазното. На места дори се стига до пародийно звучене. По думите на режисьорката тя и певците са заредени с "лудостта" на Росини.
"Докато работя, не мисля за посланието, което артистите със своята игра отправят към зрителите. То обаче се налага само: "Да тръгнем по пътя, по който можем да намерим себе си на земята!
Човек трябва смело да застане пред другите и да каже, както казват нашите герои от "Пепеляшка": "Това съм аз!" - коментира Петрова.
Сценографията е на Боряна Ангелова. Художник на костюмите е Християна Михайлова-Зорбалиева.
/МХ/
София, 19 март /Пенка Момчилова, БТА/