Хърватинът вплита модерност, Средновековие и футуризъм в творбата на Вагнер
Лео Кулаш е познат сред оперната публика в София с костюмите си за „Тоска“ от Пучини в постановката на Пламен Карталов. Двамата са работили заедно в Хърватия, откъдето е родом Кулаш, и в Словения, в постановки на „Селска чест“ от Маскани и „Палячи“ от Леонкавало. Този път името на предизвикателството е Рихард Вагнер със знаковата му творба „Тристан и Изолда“. Художникът по костюмите е започнал да подготвя скиците за бъдещите костюми на героите в творбата още през март 2014 г., почти година преди премиерата на 26 февруари 2015 г.
В разработваните за „Тристан и Изолда“ костюми Кулаш залага на смесица между съвременни мотиви, вдъхновения от Средновековието и футуристични елементи. Обяснението е просто – Вагнеровата творба разказва една вечна история, която би могла да се случи преди или след 1000 години. „Чрез цветовете аз изобразявам състояния, казва Кулаш. Има нещо мистично в духовен план, което се опитвам да претворя в цветове. Ако Изолда е облечена в черно и бяло в началото на постановката, в първата част на второ действие тя е като опакована в арматура, докато в края е в бяло, сякаш душата й отлита.“ За Кулаш театралните костюми надхвърлят значението на обикновена дреха. Всеки от тях има определено значение, убеден е той.
Лео Кулаш мечтае да стане моден дизайнер още от младежките си години и първата стъпка за него е Художественото училище в Сплит. Следва Академията за приложни изкуства в Белград, която завършва през 1984 г. Вместо да се посвети на модата, Кулаш се отдава на света на операта, балета и театъра. Първата си оперна продукция той е направил още като студент, когато е само на 22 години. Асистира на Божана Йованович – известен дизайнер на костюми за балетни, оперни и театрални спектакли. Дебютира на летния фестивал в Сплит през 1983 г. в „Набуко“ с режисьор Паоло Маджели. Оттогава двамата си сътрудничат и в редица други спектакли, като Кулаш участва в още 3 нови продукции в Сплит и в една в Любляна.
От младежките си години Лео Кулаш участва и в постановки на балети. Помни първото си заглавие, но не му остава много време за спомени. Непрекъснато гледа напред – към следващата постановка, към поредното творческо предизвикателство, към очарованите погледи на поредната нова публика.
Димитър СОТИРОВ