Българските артисти са изкачили майсторски Еверест - първата постановка на операта на Вагнер "Тристан и Изолда" у нас, със стопроцентова концентрация, стопроцентово можене и стопроцентово въодушевление, според Рихард Тримборн, световен експерт по творчеството на композитора, съобщи БТА. Той работи с нашите солисти от пет години, откакто започна осъществяването на тетралогията "Пръстенът на нибелунга", донесла международно признание на Софийската опера и балет.
Пламен Карталов е режисьор и на новия спектакъл, който ще има премиера на 26 февруари. На пресконференция днес той съобщи, че Вагнерови общества от Германия вече са си купили билети за премиерата. Маестрото по собствените му думи изпраща главните герои в "четвъртото измерение". На финала те не умират, а след емоционален романтичен диалог в полет - буквално пеят, летейки, Тристан и Изолда се сливат с Космоса, осъществявайки своята любов, независимо от суровите закони на обществото. Творбата е магическа, изключително вълнуваща - не може да се разкаже, трябва да се съпреживее, категорични са солистите. Те са благодарни за възможността да се докоснат до света на Вагнер. Признават, че ролите са невероятно трудни, но удовлетворението и радостта са много по-големи.
Изпълнителките на Изолда - Мариана Цветкова, Радостина Николаева и Цветана Бандаловска - не си съперничат, а се учат една от друга. Мартин Илиев - един от най-младите изпълнители на Тристан в света, се чуди с какво е заслужил този шанс - да работи Вагнер в София, шанс, който не са имали знаменитите наши оперни артисти от миналото. За него това е пета опера на Вагнер тук - след тетралогията. Смята, че ако беше започнал с нея, щеше да стигне до психиатрията, както се е случило с първия в историята изпълнител на ролята. Предполага, че колегата му от миналото не е издържал на притеснението дали ще се справи, защото наистина партията е много тежка. Илиев обаче се надява да успее - дава му кураж това, че други вече са го правили. Диригенти са умирали на спектакли на "Тристан и Изолда", след като първо са припадали по време на спектакъл. Но това няма да ни спре да работим и вярвам, че ще останем здрави след изпълнението, каза Константин Тринкс, който за първи път гостува в Софийската опера и ще дирижира първите четири представления. После на пулта ще бъде Велизар Генчев. Маестрото отбеляза, че операта има засмукващ ефект. Изпадаме в трудно контролируеми емоционално-психологически състояния, но задачата е да разпределим силите си, за да оцелеем и за следващите спектакли, каза Тринкс. След около 300 спектакъла на опери на Вагнер на три континента, мога да кажа, че София вече е едно от най-значимите места за изпълнение на творби на композитора, заяви гостуващият солист в партията на Тристан Петер Свенсон.