Камен Чанев и останалите солисти спечелиха публиката с високата си класа
Ако критерий за успеха на един спектакъл могат да бъдат неподправените реакции на публиката, то „Дон Карлос“ от Верди на Софийската опера и балет от 1 февруари със сигурност влиза в най-високата категория представления. Аплаузи съпътстваха изпълнението на тази знакова творба буквално от първата ария до края. Някои дуети, терцети и ансамбли бяха изпратени с няколкоминутни ръкопляскания. Финалът и виковете „Браво“ и „Брави“ на поклоните на артистите трудно могат да бъдат забравени.
Всички тези възторзи не бяха неочаквани, доколкото точно тази постановка на Пламен Карталов 27-ми сезон не слиза от афиша на първия ни оперен театър, с голям успех е гостувала във Фюрт, Германия и на фестивала във Филипи, Гърция. В нея са пели Николай Гяуров, Никола Гюзелев, Калуди Калудов, Нико Исаков, Гена Димитрова, Стефка Евстатиева, Стефка Минева, Цветелина Василева, гостуващата за юбилея на Гяуров Виолета Урмана, дирижирана е от Адам Фишер.
И въпреки това, след минутата мълчание в памет на първия демократично избран президент на България и голям приятел на Софийската опера д-р Желю Желев, още от първите акорди на оркестъра, дирижиран от Григор Паликаров, през залата премина тръпка на особено вълнение. Рядко се случва дори сравнително кратки арии да завършват с отчетливи аплаузи, както в този спектакъл, включен като трето заглавие в цикъла с гостувания на Камен Чанев на софийска сцена.
Тенорът, който дебютира като Дон Карлос преди 5-6 години във Франкфурт в петактната версия на творбата и с Долора Заик в по-кратката й версия в Испания, изненада и най-големите си почитатели с проникновеното тълкуване на образа на младия инфант. Гласово в момента се броят на пръстите на едната ръка тенорите в света, които могат да предложат подобно качество на изпълнението. В блестяща форма, Камен Чанев демонстрира стабилни височини, възхитителни пианисими и пя по начин, който възторгна залата. Удивени зрители коментираха в антракта и след спектакъла, че не помнят подобно като качество изпълнение. Час по-късно почитателка на Роберто Аланя сподели във Фейсбук: „През септември (2014) гледах „Дон Карлос“ във Виена (с Аланя и Елена Максимова, които много харесвам), но ... съм съвсем откровена, че Виенската опера може само да мечтае за спектакъла от тази вечер. Солистите ... просто ми взеха ума ... и с пеене, и с емоция ... И постановката и ... всичко.“
Не един и двама зрители, някои от които с голям „стаж“ в точно това заглавие изразиха и чрез аплаузите си, и на сцената след края на представлението възторга си от изпълнението на състава, в който в главните роли гостуваха и Петър Найденов (Филип II), Даниела Дякова (Принцеса Еболи), Нико Исаков (Маркиз Поза). Солистката на Софийската опера Габриела Георгиева (Елизабет Валоа) предложи една деликатна, чувствителна и опрощаваща героиня, която при необходимост не се колебае да действа с желязна ръка. Изпълнението й напомни с високото си качество за нейната учителка Гена Димитрова, която обичаше да казва, че голямата следа в изкуството остава. Спектакълът напълно потвърди думите на незабравимото драматично сопрано.
Нико Исаков продължава да впечатлява с качеството на своя Маркиз Поза години след първата си поява на сцена в този образ. Петър Бучков внесе присъщата за образа на Великия инквизитор мрачна фанатичност, преминаваща в цинизъм, на фона на великолепна вокална интерпретация. Гостуващият Петър Найденов затвърди класата на своите велики предшественици в ролята на тъжния и самотен монарх Филип II, разкъсван между бащината обич, ревността и страха на тирана за трона му. Сцената с прочутата ария, в която той споделя болката си, че не се чувства обичан, затрогна публиката с искреността и дълбочината на чувството. Даниела Дякова за пореден път бе една убедителна в жестокостта и болката от несподелената любов Принцеса Еболи. Хорът и оркестърът на Софийската опера допринесоха за общото усещане за празник, с което публиката напускаше театъра миналата вечер. Заедно с това нараства нетърпението и интересът към предстоящите спектакли на „Тоска“ на 4 февруари от 19.00 ч. с участието на Камен Чанев, Габриела Георгиева и Бисер Георгиев в главните роли и на 5 февруари от 19.00 ч. с Костадин Андреев, Таня Иванова и Нико Исаков. Диригент е Ерих Вехтер.
Димитър СОТИРОВ