КАМЕН ЧАНЕВ: ТРЕЗВАТА ПРЕЦЕНКА ПОМАГА НА СЦЕНАТА И В ЖИВОТА
13 яну 2015

КАМЕН ЧАНЕВ: ТРЕЗВАТА ПРЕЦЕНКА ПОМАГА НА СЦЕНАТА И В ЖИВОТА

Прочутият тенор гостува в „Риголето“, „Бал с маски“, „Дон Карлос“ и „Тоска“

Популярният далеч зад границите на България наш тенор Камен Чанев отново ще зарадва софийската публика в края на януари и началото на февруари с гостуването си в четири класически заглавия, режисирани от Пламен Карталов. В последните часове на 2014 г. изпълнителят очарова зрителите на Новогодишния концерт на Софийската опера и балет с интерпретациите си на Марио Каварадоси от „Тоска“ на Пучини и Канио от „Палячи“ на Леонкавало.

На 23 януари ще го видим като Херцога на Мантуа в „Риголето“ заедно с Венцеслав Анастасов – Риголето и Веселина Василева – Джилда, диригент е Борислав Иванов.

На 28 януари Чанев ще бъде Рикардо в друг вердиев шедьовър, „Бал с маски“, в който ще пеят и Нико Исаков, Габриела Георгиева, Румяна Петрова, Ирина Жекова, диригент е Борис Спасов.

На 1 февруари гостуващият в Софийската опера и балет изпълнител ще се превъплъти като Дон Карлос в едноименната творба на Верди, с участието на Петър Найденов като Филип II, Нико Исаков – Маркиз Поза, Габриела Георгиева – Елизабет Валоа, Даниела Дякова – Еболи, Петър Бучков – Великият инквизитор. Диригент е Григор Паликаров.

На 4 февруари цикълът от четири заглавия с участието на Камен Чанев завършва с „Тоска“ от Пучини, където публиката ще има възможността да чуе неговата интерпретация на знаменитите арии и дуети на Марио Каварадоси. В ролята на Тоска ще участва Габриела Георгиева, Бисер Георгиев ще бъде Скарпия. Диригент е Ерих Вехтер

За Камен Чанев всяко завръщане на сцената на първия ни оперен театър е вълнуващо. „Тук съм започнал своя път“, разказва с усмивка той и си припомня първата си роля в „Севилският бръснар“ от Росини. С малко тъга говори за онези години, споменавайки имена, които вече не са между нас. Израстването му в професията е последователно, стъпка по стъпка. „Бързай бавно“ си остава негово кредо и днес, след толкова много роли и безброй спектакли по целия свят. Чанев е убеден, че важно е не колко пъти си пял даден персонаж, а как го изпълняваш.

“Животът ми минава от театър в театър и от самолет в самолет и докато се обърнеш... Това е страшно“, признава считаният за един от най-добрите изпълнители на тенорови партии днес. Сред най-новите му фурори на сцена е Де Грийо в „Манон Леско“ в ултрамодерния театър в Оман. Дебютира в тази роля през 2007 г. на сцената на Виенската Щатсопера. „Така се получава при мен, че дебютите ми по правило са били в столици – Виена, Берлин, Вашингтон, София“, разказва Камен Чанев. За него не е необичайно да слезе от самолета и да се озове направо на сцената. Това му се е случвало неведнъж и в най-големите театри. Но един от най-напрегнатите моменти в кариерата му е когато два часа преди спектакъла на „Манон Леско“ във Вашингтонската опера от дирекцията на театъра го молят да участва същата вечер поради внезапното отпадане на изпълнителя в тази партия в последния момент. Приема това предизвикателство и се справя блестящо, нерядко обаче е отказвал участия в роли, които не чувства като свои. През 2013 г. прави същински „маратон“ между Франкфурт, където участва в „Дон Карлос“ в 5-актната му версия и Рим, където по същото време представят „Селска чест“. За осем дни Камен Чанев изпява по четири спектакъла от двете заглавия. „От авиокомпанията, с която летях веднъж дневно Франкфурт-Рим или обратно си бяха помислили, че работя за тях“, разказва тенорът с усмивка.

„За съжаление до голяма степен нещата в операта днес станаха като в спорта. Няма място за истинско съревнование на таланти, сега то е между импресариите и директорите на театри.“ Необяснимо за Камен Чанев е, че постановки, които са освиркани от публиката, не водят до адекватни реакции на ръководствата на съответните театри и така техните представления продължават да разбунват духовете. Срещата на голямото изкуство с новите технологии не е сблъсък, а е по-скоро приятелски контакт, убеден е тенорът. Той смята, че до 50 % от успеха на една опера в наши дни могат да се дължат на костюмите и грима. Посочва като пример Италия, където специализирано предприятие произвежда облеклата за различни постановки. „Единствено тази страна остана остров на истинското изкуство“, категоричен е Чанев, пускайки за демонстрация на таблета си откъс от постановка на „Турандот“ в Римската опера. Гримът за нея е правен от екип на филмовия гигант „Чинечита“, а само костюмът на Калаф от синя рисувана кожа струва повече от 10 хиляди евро.

Погледът на Камен Чанев още от първите дни на новата 2015 г. е устремен към предстоящите му участия –  най-напред в четирите спектакъла на Софийската опера. „Предизвикателство е да пееш в „Риголето“, казва той и говори за последните си участия в „Бал с маски“ в Тел Авив, Щатсопера – Берлин и Щатсопера – Виена. Участва в откриването на новия сезон в операта в Будапеща с „Палячи“ и „Селска чест“, после пее в същия театър и в „Трубадур“.

Следващият му ангажимент е в Астана, Казахстан, където в края на февруари ще гостува в „Аида“. Следва „Турандот“ през април в Дойче Опер в Берлин и „Тоска“ в Савонлина, Финландия. Ангажиментите на признатия от публиката и от критиците тенор не свършват чак до 2018 година. „Операта, както казват италианците, е “testa freda” (студена глава в превод – бел.ред.) – казва в края на разговора ни Камен Чанев. – Трябва да си емоционален, но и да запазваш хладнокръвие. Трезвата преценка помага да управляваш нещата и на сцената, и в живота.“

Димитър СОТИРОВ