ДЪРЖАВАTA НА ЛУДОСТТА
04 дек 2014

ДЪРЖАВАTA НА ЛУДОСТТА

Ерих Вехтер: Такъв екип от звезди е най-хубавото, което ми се е случвало за 40 години в професията

„В държавата на хаоса ние сме държавата на лудостта..„  Така директорът на Софийската опера и балет маестро Пламен Карталов обясни на преконференция дързостта в условията на криза да се постави операта „Самсон и Далила“ с 11 гости – артисти. Сред тях са световноизвестният режисьор и сценограф Уго де Ана, звездата на Виенската шатсопера Надя Кръстева, диригентът Ерих Вехтер, тенорите Ендрик Вотрих и Петер Свенсон и цяла плеяда водещи солисти на Софийската опера и балет, сред които Цвета Сарамбелиева, Даниела Дякова, Костадин Андреев, Бисер Георгиев, Станислав Трифонов, Свилен Николов и др.

„Да се прави опера е предизвикателно трудно, особено с такъв екип от международни звезди, чието участие би било чест за най-големите оперни театри, заяви на пресконференцията Уго де Ана, който е в България с част от своя постоянен екип – помощник-режисьора Филипо Тонон и хореографа Леда Лойодиче. Това е нов, различен спектакъл, подготвен специално за София. Направен е с други изразни средства, с особена чувственост и душевност. Зрителят е поканен сам да разкрие спектакъла, да стане съучастник в действието. Операта не е музей, където да седнеш и да наблюдаваш.  Операта е взаимодействие, затова очакванията ни са и към вас“, обърна се Уго Де Ана към журналистите, като се пошегува: „Ние сме в ръцете на диригента“.

„Аз не познавах преди Надя Кръстева, но съм обладан от таланта на тази певица, заяви Ерих Вехтер. 40 години съм в тази професия, но такъв екип от звезди е най-хубавото, което ми се случвало. 11 години Камий Сен-Санс работи над операта „Самсон и Далила“. Замисля е като оратория, след това окуражен от Ференц Лист, я развива в три действия. Това се чувства в Първото и Третото действие. Изключително сложно произведение, затова и в повечето оперни театри, включително в в Германия, не е поставяна често“, посочи Ерих Вехтер.

„Тази опера не е поставяна в София от 1932 г., напомни Надя Кръстева, като благодари за възможността да е в родината си и да пее за българска публика. Това е изключително мелодично произведение, попаднало в ръцете на такива големи майстори като Уго Де Ана и Ерих Вехтер и такъв прекрасен екип от истински звезди, заяви Надя Кръстева.

 „Тези удивителни, естествени, неподправени гласове в Източна Европа са истинско чудо, зави тенорът Ендрик Вотрих. Те звучат цялостно, емоционално, защото за щастие не са деформирани от оперния инженеринг, който сега преобладава на Запад. Чувствам подкрепата на целия екип, постановката носи чувственост, дух, създава усещане за общност. Това е много важно, защото операта е общо дело“, заяви Енрик Вотрих.

„Всеки месец, от септември насам, ние представяме по едно ново заглавие, заяви Пламен Карталов,  директор на Софийскатата опера и балет. През септември беше „Дон Карлос“, през октомври представихме  премиерата на „Бременските музиканти“,  през ноември балета „Спящата красавица“ , сега, през декември „Самсон и Далила“. През януари ни предстоят две възстановки на „Княз Игор“ и „Турандот“ в Япония, а през февруари е следващата оперна премиера на „Тристан и Изолда“. Най-интересно е да се работи по време на криза, няма пари, но ние няма да спрем, заяви на пресконференцията маестро Пламен Карталов.