Театърът почете 100-годишните юбилеи на Борис Христов и Михаил Хаджимишев
Уникално представление на „Дон Карлос” подари Софийската опера и балет на вярната си публика при откриването на сезон 2014/2015 година. Препълнената зала се наслади на майсторството и неповторимия артистизъм на считания за номер едно в света в този момент като Филип II италианец Феручо Фурлането. С гостуващите Иван Момиров (Дон Карлос), Свилен Николов (Родриго) и Чинция Киарини (Eболи), както и Радостина Николаева (Елизабет), Петър Бучков (Великият Инквизитор), Димитър Станчев (Монах), хорът и оркестърът под диригентството на Григор Паликаров доказаха, че дълголетието на тази постановка - вече 27-ми сезон в афиша на театъра - никак не е случайно.
„В библейските си послания свети апостол Павел препоръчва за желанията и исканията си хората винаги да благодарят и да почитат. В голямата традиция на българската опера, а днес са само 123 години българско оперно дело и за да вървим напред, ние винаги благодарим и почитаме пионерите, основателите и следовниците на българския оперен театър. По царски отбелязахме 100-годишнината от рождението на Борис Христов. Той за съжаление никога не пя и не облече нито един царски костюм от своите коронни роли тук, но ангелските му песни звучаха в катедралния храм „Св. Александър Невски” и точно пред храма отправихме нашата молитва към небето, за да му благодарим и да го почетем за това, което той направи като българин в своята кариера. Един такъв вековен юбиляр е и големият български оперен режисьор Михаил Хаджимишев, който близо 40 години е работил на тази сцена”.
Съдбите на двамата в началото вървят паралелно, посочи Пламен Карталов. Борис Христов завършва право, Михаил Хаджимишев изучава дипломация в Сорбоната, за да поеме по стъпките на баща си, големият дипломат Панчо Хаджимишев. Впоследствие обаче съдбата го отвежда на музикалното поприще, за да стане асистент-режисьор и след това, в продължение на 37 години, режисьор в Софийската опера и по сцените на „Театро Колон” в Буенос Айрес, Лондонският оперен център, Глайнборн, „Ла Моне” в Брюксел, както и навсякъде в България. Михаил Хаджимишев е яростен поддръжник на родните композитори. „Какво пророчество на перото и каква смелост!”, изтъкна акад. Карталов по този повод. Журналист, дипломат, либретист, режисьор, преводач, педагог – една енциклопедична личност, каза той още за Михаил Хаджимишев, когото определи като истински учител в занаята.
„Вълнувам се, защото този спектакъл на „Дон Карлос” поставих през 1988 година, когато работих с Борис Христов в Рим, основавайки неговата Академия за млади оперни певци, неговата воля. Получих покана от Светозар Донев да направя нов спектакъл, с нови артисти. Там бяха Стефан Еленков, Никола Гюзелев, Николай Гяуров и едно поколение от млади певци, сред които Стефка Евстатиева, която е тук в залата, Калуди Калудов и много, много други. За да вървим напред, ние с благодарност и почит се обръщаме към тези ветерани, лъвове и орли на българската оперна сцена”.
Пламен Карталов допълни, че Софийската опера разполага с трето поколение талантливи изпълнители на петте ключови роли в „Дон Карлос”, които не всички оперни театри могат да си позволят. Световноизвестният бас Феручо Фурлането гостува по лична негова покана, за да стане част от откриването на един силен сезон.
Спектакълът бе изпратен с нестихващи 20-минутни аплаузи. Бяха поднесени цветя и приветствени адреси от министъра на културата доц. д-р Мартин Иванов, от артистичния директор на Държавна опера – Варна Борислав Иванов и от председателя на Съюза на музикалните и танцови дейци в България проф. д-р Петя Бъговска. В залата бяха оперните прими Райна Кабаиванска и Стефка Евстатиева, заместник-министърът на културата Виктор Стоянов, посланикът на Аржентина у нас Н.Пр. г-н Гийермо Асрак, председателят на БАН акад. Стефан Воденичаров, много гости на Италианската търговска камара в България, кореспонденти на чужди медии, акредитирани у нас.