Само преди два месеца Софийската опера реализира събитие със световна значимост - премиерата на „Борис Годунов” от Мусоргски, на 27 юни 2014 г. пред храм-паметника „Св. Александър Невски”.
Почитателите на оперното изкуство и тези, които не успяха да присъстват на премиерните спектакли, ще могат да видят отново постановката, която ще се излъчи на 14 септември, от 12:35 часа по БНТ-1.
След Вагнеровата тетралогия „Пръстенът на нибелунга” това е пак събитие, създадено изцяло с български оперни певци. Станахме свидетели на появата на двама големи интерпретатори на ролята на Борис Годунов - Мартин Цонев и Светлозар Рангелов. Двама баси с красиви гласове, с богата нюансирана и вокално, и артистично интерпретация, със силно, завладяващо присъствие. Много въздействащо беше и изпълнението на баса Петър Бучков в ролята на Варлаам.
Всички роли без изключение, от най-големите до най-малките, но важни в драматургията и мащабните епизоди на постановката бяха интерпретирани с голямо майсторство от солистите Ирина Жекова, Андреана Николова, Румяна Петрова, Даниел Острецов, Николай Павлов, Бисер Георгиев, Веселин Михайлов, Ангел Христов, Димитър Станчев, Сергей Дробишевски, Орлин Невенкин, Стоян Алексиев, Костадин Андреев, Пламен Папазиков, Хрисимир Дамянов, Петя Цонева, Цвета Сарамбелиева, Красимир Динев, Николай Петров, Валентина Славова, Антон Радев и малкия Марио Кръстев показаха вълнуващо и запомнящо се присъствие.
За изключителното си музициране отличните оркестър и хор на Софийската опера бяха възнаградени с нестихващи аплодисменти. Техническите служби майсторски подпомагаха сложните мизансцени на артистите. Работеше безотказно сложната система от хидравлични и технически съоръжения, невидими за публиката и създадени специално за откритата, огромна 1700 кв.м. сцена пред историческия храм в сърцето на красивата ни столица.
Режисьорското и сценографското решение на Пламен Карталов, в синхрон с диригента Константин Чудовски, и с авторите на костюмите Марта Миронска и Станка Вауда, майсторски и с фантазия създаваха живи страници от историята на древна Русия, но с алегоричните образи в спектакъла се визираха послания към нашето съвремие. Божественото „Верую”, с гласът на Борис Христов в началото на спектакъла, прозвуча зашеметяващо и като небесен благослов над площада пред храма.
Много силна и нова в интерпретацията на драматургията на Мусоргски беше пресъздадената на живо сцена на коронацията на Борис Годунов. А изпълнението на Стоян Аледсиев в добавената роля на патриарх Йов беше неповторимо и особено въздействащо с участието на тържествения ек от тържествените камбани на храма „Св. Александър Невски”. Финалът на спектакъла беше разтърсващ, когато вратите на храма се отвориха и Бог прибра при себе си своя раб..Но, това не може да се разказва, а трябва да се види.
Патриарх Неофит, с чиято благословия катедралният храм се превърна в основен символ за спектакъла, много политици, общественици и културни дейци, български и чуждестранни журналисти, дадоха висока оценка на „Борис Годунов”. Музикални критици от Италия, Испания, Германия и България отразиха в медиите си изключителната и въздействаща емоционално постановка.
„Щастлив съм, че участвам в това оперно събитие от световна величина, каза руският диригент Константин Чудовски - възпитаник на Генадий Рождественски и главен диригент на Операта в Сантяго, Чили. Щастлив съм, че дирижирах „Борис Годунов!”