Автобиография от Любомир Пипков публикувана в програмата на Софийската народна опера за премиерата на операта „Момчил“ през септември 1948 г. (фрагменти от текстове на автора).
Родил съм се на 6.IX.1904 година. Родното ми място е Ловеч с люляковите гори, реката и покрития мост. Първите ми спомени, обаче, са от София. Полета с трънаци в покрайнините на града и игри на бебек, на гуда, на дълги магарища и на войници. Във вестник „Вечерна поща“ сричах новини от триполитанската война. Скоро войната дойде и при нас.
Обирахме градините, кичехме войниците с цветя и изпращахме влаковете. После настъпи затишие и след това посрещнахме първите ранени. Още помня дългите болнични коридори, ранените войници и острата миризма на йодоформ.
Животът бързо се променяше. На четиринадесет години вече учех пиано при Иван Торчанов. Баща ми, композиторът Панайот Пипков желаеше за мене едно „по-спокойно“ поприще — гимназия, университет, после лекар или правист. Но това не се случи.
Баща ми нямаше пари. Богатството му беше огромната любов към хората и природата, възторг за хубавите неща и почти религиозен култ към изкуството. Странно ми беше защо на тоя културен, ентусиазиран, благороден, жизнерадостен и смел човек не вървеше в живота.
Настъпи първата световна империалистическа война. Пак обирахме цветята в градините и изпращахме войниците, но някаква дълбока промяна в хората и в тяхното мислене променяше и облика на тази война. Зачестиха некролозите. Повесиха черен креп на вратата на съседа ни, печатарския работник Крум. Спомням си, че когато премина в редиците на първи полк, в пълно боево въоръжение и му подадохме китка, каза мрачно:
— Нас майка не ни е раждала. На касапница ни водят.
После войната се затегна и дойде глада и бунтовете. Войниците неохотно заминаваха и тъжно и безгрижно пееха:
Как ще преминем мамо, реката Вардар,
Мътна и кървава
Как ще се срещнем с непокорни сърби,
Как ще се разберем,
Дойде пробива и Владайските събития. Видях германската дружина, която като глутница вълци премина полето и препречи пътя на разбунтуваните някъде към Княжевската гара. На другия ден видяхме локвички кръв, изпочупено оръжие и пресни гробове. Войната беше завършена.
Моите занятия с музиката вървяха доста повърхностно. Когато сядах на пианото, прислушвах се в шума на улицата, където избликваха протести и убиваха хора. През прозореца виждах озверял човек да тича подир младеж и да го поваля с един удар на сабята си пред очите на майка му. И днес когато трябва да кажа нещо за себе си неусетно навлизам в тия събития, като че ли в тях се крие не само най-същественото от моята биография, но и от биографията на цялото мое поколение.
През 1919-1920 година бях вече ученик в музикалното училище. Отначало в класа на X. Визнер, после при Ив. Торчанов. Вечер свирех в оркестри, по ресторанти, сладкарници, кабарета, циркове и др., за да изкарвам по нещо. Често ноктите ми посиняваха от работа и не можех да докосна пианото. По това време написах своите първи и наивни творби. Един месец преди септемврийските събития (1923 г.) изпитах сам що значи да бъдеш арестуван на улицата „в името на реда“, макар че това се случи по един незначителен повод. Септемврийските събития заседнаха в съзнанието ми и написах „Септемврийска прелюдия“ за пиано. От нея през 1928 година, се роди върху текста на Н. Фурнаджиев, песента ми „Конници“. В тоя период от време всъщност е моето оформление като композитор. Тогава написах и струнен квартет и други клавирни творби, които се изпълняват и днес и носят характерните черти на моето послешно творчество.
От 1926 година до 1932 година работих композиция в класа на Пол Дюка в Париж. Този голям майстор и интелектуалец бе видял с очите си великите Ференц Лист, Цезар Франк и Вагнеровото чудо; беше общувал със Сен-Санс. Дебюси му беше близък приятел. Скрябин познаваше като дете. Стравински беше израснал в тяхната среда. Албениц и Мануел де Фая му бяха ученици. Можете да си представите в каква атмосфера са преминали моите шест студентски години.
Най-голямо училище за музика са безспорно класическите произведения. От Бах учим планове и пропорции на музикалния строеж; от Моцарт – мярка и простота; от Бетховен – размах и още много др.
На 31 година нямам почти никакви планове! Живеем в едно, така да се каже, майстерзингерско време, когато човек трябва денонощно да се бори за прехраната си, а в свободното време да прави изкуство. Може би обаче тая борба за живот е и борба за изкуство.
Творчески, винаги ме е вълнувал проблемът за изграждане на български музикален стил. Винаги съм считал, че той трябва да се оформи с помощта на три огромни фактора: опита от световната класическа музика, нашето песенно и ритмично богатство и историческия момент, който внася съдържание в творбата. Всеки опит да се пренебрегне един от тия фактори, превръща творчеството на композитора в безсмислица.
Да желаеш и да сполучиш в изкуството, обаче, все пак, са две различни неща. И аз на свой ред съм преживял много творчески несполуки.
От 1932 година до 1947 година работих като корепетитор, диригент на хора, и директор на Народната опера. През това време, или по-право, в свободното си време завърших първата си опера „Янините девет братя“ (премиера през 1937 г.), поемата за хор и оркестър „Сватба“ по текст от Н. Фурнаджиев, която беше изпълнена само веднъж, предполагам поради своето остро за онова реакционно време съдържание, много хорови, масови и др. песни, и най-сетне операта „Момчил“.
Фрагменти от текстове на Любомир Пипков.
************************
Биография на Любомир Пипков на сайта на Съюза на българските композитори.
https://ubc-bg.com/%D0%BB%D1%8E%D0%B1%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%80-%D0%BF%D0%B8%D0%BF%D0%BA%D0%BE%D0%B2/
*************************
Постановки на опери на Любомир Пипков в Софийската опера:
Янините девет братя (1929-32, 1937)
Премиерата е на 19.09.1937 г. Диригент е Асен Найденов, режисьор Хрисан Цанков, художник Пенчо Георгиев.
Втора постановка на 30.04.1961 г. Диригент Константин Илиев, режисьор Петър Щърбанов, художници Никола Тзсузов – Нева Тузсузова.
Трета премиера на 22.03.2018. Диригент Жорж Димитров, режисьор Пламен Карталов, художник Свен Йонке, костюми Станка Вауда.
Същата година на 12 май спектакълът е представен на Новата сцена на Болшой театър, Москва.
„Припомням си моите първи помисли за „Янините девет братя“ през 1929г. в Париж. В непреодолим смут от една първа сценична творба аз дирех Пенчо Георгиев заради неговата човешка мъдрост, ранна опитност и тънка поетична чувствителност. В малко безлюдно бистро в Монпарнас прекарвахме дълги нощни часове в тихи разговори. В погледа на Пенчо гореше пламък. Върху всяка случайно попаднала хартия той търсеше неспирно разрешения на трудните сцени и с удивителна проницателност обхващаше драматичната същност на произведението. Пенчо обладаваше безпогрешен усет за музика. Често пъти у дома, пред пианото, когато разглеждахме написаната през последните дни музика, в него припламваха нови идеи, нови разрешения. Той буйно рисуваше, чертаеше, проектираше и „Янините девет братя“ заживяваше нов живот в своето графично превъп-лъщение.
Това ли беше формата, в която моите звуци трябваше да се отлеят?“ (1941)
Момчил (1939-49, 1948)
Премиерата на операта е на 21.04.1948 г. в Софийската опера. Диригент е Асен Найденов, режисьор Михаил Хаджимишев, художник Ненко Балкански, хореограф Иван Тодоров.
Втората премиера е през 1953 г. Диригент е Константин Илиев, режисьор Драган Кърджиев – Михаил Хаджимишев, художник М. Бочева, хореографи Иван Тодоров – Маргарита Дикова.
Същата година Софийската опера представя тази постановка в Болшой театър Москва.
„Идеята за „Момчил“ избликна и се оформи у мене с голяма сила през 1939 година, когато германците започнаха нахлуванията в славянските земи. На 16 август 1939 година написах първите страници от увода към първото действие, преди още да имах текст от либретото на операта. Една и половина година по-късно, благодарение на Хр. Радевски и Ст. Загорчинов, вече можах да започна цялостно работата. Събитията винаги са били тясно свързани с творчеството ми, И ако първата ми симфония спомня за войната в Испания, в „Момчил“ са проникнали всичките ми вълнения и възторзи предизвикани от грохота на втората голяма война. Сега за „Момчил“ има думата народа, нашата общественост, после, може би, пак аз, обаче не с думи, а с една нова творба.“
Антигона 43 (1962, 1963)
Постановката в Софийската опера е на 11.01.1964 г. Диригент е Васил Казанджиев, режисьор Николай Николов, художник Константин Радев.
През 1968 г. по време на гастрол на Софийската опера в Болшой театър, Москва е играна и операта „Антигона 43“.
***********************
Използваните снимки са от архива на композитора и от архива на Софийската опера