Дебют на известното сопрано Баясгалян Дашням в ролята на Аида
В ролята на Амонасро гостува големият баритон Иван Консулов
– на 10 май, събота, от 11 часа
Пред Баясгалан Дашням предстои предизвикателство. На 10 май от 11 часа тя ще направи дебют с ролята на Аида от едноименната опера на Верди. До този момент визитната картичка на известното сопрано от Софийската опера и балет е ролята на Турандот от Пучини. В ролята на Амонасро почитателите на оперното изкуство ще чуят гостът, големия баритон Иван Консулов.
Баясгалан Дашням е родена в Улан Батор, Монголия. Пристига в България да учи пеене през 1986. Завършва ДМА „П. Владигеров” през 1994 в класа на проф. Константин Карапетров. От 2001 до 2005 неизменно участва в майсторските класове на Гена Димитрова. Солистка на Софийската опера е от 2002. В репертоара й влизат едни от най-тежките сопранови партии: Турандот, Мадам Бътерфлай и Тоска от Пучини, лейди Макбет и Абигейл от „Набуко” на Верди, Сантуца от „Селска чест” на Маскани. Пяла е на оперни сцени в страната и Европа. За Баясгалан една от зрителките К. Денчева пише на 23.04. 2010 г.в сайта на Операта: „Имах удоволствието да видя и най-вече да ЧУЯ дамата вчера в ролята на принцеса Турандот. Прекрасен, силен и уверен глас с много интересно артистично присъствие. Трябва да се види!”
Баясгалан спечели и печели софийската публика в най-трудната сопранова роля – Турандот, която играе над 80 пъти. С майсторското владеене на гласа, със сигурните височини, с лекотата на емисията, с нюансите, акцентите и пианисимите, с женствеността, която придаде на образа на „ледената” принцеса, тази партия се оказва и нейната коронна роля, за сега. Според сопраното в „Турандот” тя като че ли е най-близо до Гена Димитрова. „ На Гена Димитрова ме представи проф. Константин Карапетров – спомня си Байса. С нея като че започнах всичко отново, и то на здрава основа. Имах щастието да изработя всеки детайл от тази невероятно трудна партия с най-добрата изпълнителка в света според мен. Гена Димитрова беше за мен и наставник, и съветник, и вокален педагог, и близък приятел. С нея се чувствах свободно, без притеснения. Тя бе директна в преценките, критиките и похвалите.
А аз много ценя откровеността. Не се обиждах от забележките й, а се стараех те да са по-малко, защото й вярвах безрезервно. Всъщност техниката на пеене дължа на нея. С нея пренастроих, така да се каже, гласовия си апарат и научих тайните на освободеното пеене, без стягане на мускули и гърло.
От 9 години Гена Димитрова не е сред нас, но аз винаги усещам нейната помощ, особено ако някой спектакъл върви трудно. Тя бе магнетична личност, носеше силен емоционален заряд, който предаваше на хората около себе си – колеги и публика.
Като че ли съдбата ме караше да тръгна към България, за да се срещна с моята велика учителка. По онова време младите певци от Монголия имахме право да избираме да учим с държавна стипендия в Москва или в София. Предпочетох да дойда тук, защото завършилите у вас мои сънародници пееха леко, красиво, естествено и свободно. Именно това ме привлече – исках да пея с усмивка на лице и пеенето да доставя удоволствие не само на мен, но преди всичко на хората. Като студентка не съм имала особени трудности. На проф. Константин Карапетров дължа много по отношение теория на музиката, музикални стилове и интерпретация. Трудностите дойдоха, след като завърших. Доста време нямах работа, за да живея трябваше да се препитавам като сервитьорка и продавачка. Но аз не се оплаквам, съзнавам, че големи трудности преживява целият български народ. Работата с Гена Димитрова ми даде сили и увереност. Следващата година спечелих конкурс за операта в София. Гордея се, че успях и съм на тази сцена, дала път на много световни певци. И други чужденци са учили и учеха заедно с мен в София, но не издържаха конкуренцията на българските гласове.
А Аида за мене е наистина привлекателно предизвикателство. Затова я избрах. Обичам героините със силен дух и характер, въпреки че в оперната литература те винаги са жертви. Затова пък красотата на музиката е непреходна и аз съм щастлива да я поднасям, да я споделям с моята публика.
Леки роли няма. За един певец е важно да има желязна подготовка и психика, затова тръгвам към пресъздаване ролята на Аида с моя висок критерий за отговорност.”
0.05.2014 11:00
Участват: Димитър Станчев, Чинция Киарини, Баясгалан Дашням, Стоян Даскалов, Ангел Христов, Иван Консулов, Хрисимир Дамянов, Любов Методиева
Диригент ВЕЛИЗАР ГЕНЧЕВ