Първата балетна трупа у нас е с близо 90-годишна история. Толкова години са изминали от първия балетен спектакъл в България, който се смята и за начало на балета на Софийската опера. За този по-малко от век артистите, посветили се на това изкуство у нас, са записали постижения, с каквито могат да се похвалят само най-големите в танца. Освен съвременния репертоар, трупата поддържа респектиращо портфолио от близо 30 класически заглавия, смятани за най-трудни и от финансова, и от творческа гледна точка. Сред тях са «Лешникотрошачката», «Лебедово езеро», «Жизел», «Дон Кихот», «Баядерка», «Копелия», «Спящата красавица», «Ромео и Жулиета», «Дамата с камелиите», «Шехеразада», «Зорба гъркът», «Кармен», «Рапсодия в синьо», «Силфида», «Пепеляшка» и др. По този показател балетът от София може да бъде сравняван с водещи театри като Болшой, Мариински, Гранд Опера, Ковънт Гардън.
Възпитаници на българската школа днес са на водещи позиции в най-големите световни трупи. Похвали за постиженията на родни балетисти идват от всички точки на земното кълбо. Трупата си сътрудничи постоянно с водещи чуждестранни хореографи и постановчици. Имена като Юрий Григорович, неговият възпитаник Сергей Бобров, Даяна Уайт, Киплинг Хюстън, Ирене Шнайдер, Соня Алонсо, Павел Сталински, Катрин Поузин, Катрин Бенетс, работили с най-прочутите артисти, сравняват българските прими и премиер солисти с най-големите, всеобщо признати имена на танца.
В репертоара на трупата са балети с чужди постановчици като „Антигона“, „Електра“ – С. Бобров, много заглавия на Джордж Баланчин, „Шехеразада“, „Степинг Стоунс“ – Катрин Поузин, „Концертът“ – Дж. Робинс, „По средата леко издигнат“ – У. Форсайт, „Зорба гъркът“ – Л. Масине, „Дамата с камелиите“ – Ирене Шнайдер и др.